Opgelet, Opgelicht, Opsporing verzocht en opgefokt. Het onderwerp reizen gaat veelal gepaard met onduidelijkheid over tarieven en condities. Althans daar lijkt het op als je de media-aandacht voor dit onderwerp volgt. Door de complexiteit in tarieven welke wordt veroorzaakt door het brede palet van aanbod, seizoensmatigheid, capaciteit, beschikbaarheid, maar ook nog eens door de jacht naar 'low cost', is het voor de consument nogal eens verwarrend als het gaat om boekingen via internet.
Recente aandacht van één van de publieke zenders dwingt ook ons om nog meer tijd, aandacht, moeite en voldoende budget te besteden teneinde duidelijkheid te scheppen op het moment dat de behoefte naar wat dan ook moet worden ingevuld. Een stacaravan op een meer dan prachtige plek, een kamer met zeezicht en een krantje, een vliegtuigstoel met beenruimte, een huurauto met verzekering, extra navigatie of winterbanden, en een reis met annuleringsverzekering. Kortom, aan alles wordt gedacht om in het concurrentiespeelveld de marge hoe dan ook veilig te stellen door de verkoop van zogenaamde extra's te intensiveren.
En...all-in is nooit all-in. Er zijn altijd redenen en in ieder geval aanleidingen om creatief met de omzetstroom om te gaan. Daar zijn volgens de media tal van voorbeelden van. De grootste uitdaging is dan ook helder en duidelijk te zijn op het moment dat de klant, gast of passagier boekt of op het punt staat te gaan boeken. Inmiddels zijn we zover dat de stappen die gemaakt worden significant zijn maar desondanks is er de perceptie dat er 'slaatjes uit geslagen moeten worden' om een concurrentiegevecht te beslechten. Het proces naar perfectie in combinatie met betaalbaarheid is een uitdaging die we niet verder uit de weg moeten gaan.
Zuur is het wel dat als je denkt zover te zijn, dat er altijd instanties zijn die omwille van de publicitaire waarde een bom moeten plaatsen onder hetgeen je inmiddels hebt bereikt. Ik moet zeggen, het motiveert ons alleen maar meer om nog beter vooraf informatie te verschaffen om geen verrassingen achteraf te hebben maar niets anders dan een goede ervaring te realiseren. Sommige programma's kijk ik dan ook niet meer, evenals kennis te nemen van de inhoud van de zogenaamde 'roddelbladen'. Nee, dan kun je beter elke dinsdagavond boos naar bed gaan en liggen woelen totdat je uiteindelijk toch even in slaap valt.
Met programma's als 'Opgelicht' en 'Opsporing Verzocht' gaat dat vast wel lukken. Bij de een criminelen aan het woord die nog steeds fris en vrolijk ronddartelen. Bij de ander zit je al binnen vijf minuten in je stoel te wippen en bekruipt je de angst om überhaupt naar bed te gaan. Overvallen bejaarden, pinnende straatschoffies, stelende rotjongens maar ook zware criminelen die geweld niet schuwen en die onbeschaamd levens van mensen verwoesten. Na tien minuten bereik je het kookpunt als je de profielschets van de daders tot je hebt genomen. Ergens in het midden van het programma weten de twee presentatoren met het schaamrood op hun kaken te melden dat de onderzoeken en de opvolging van tips van de week ervoor nog in volle gang zijn. Ook die waarbij zelfs namen zijn genoemd. Hier hebben ze blijkbaar een hele week voor nodig. Zo nu en dan een succesje maar dat gaat dan wel over een zaak van zes weken geleden.
Als ik me 37 minuten later met knikkende knieën de trap op sleep weet ik dat de wereld gek is. Het alarm staat erop, de deuren zijn afgesloten en de verlichting om het huis brandt. Wakker liggen, en wachten op de woensdag. Misschien dat we dan lekker voetbal kunnen kijken met alleen maar een paar elleboogjes en wat om zich heen bijtende spelers die niet blaffen. Nee... laten we de wereld maar snel verbeteren en beginnen bij onszelf. Helderheid en duidelijkheid, daar gaat het om. Hopelijk neemt iedereen de eigen verantwoording om alles en iedereen een lekker jaar te bezorgen. Een goed 2011 en veel kijkplezier.
Henk van den Helder
Algemeen Directeur / General Manager Hertz Rent A Car Benelux