Jan Cocheret: Bij het overlijden van Steve Jobs

9 oktober 2011

Een half jaar geleden heb ik het op deze plek uitgebreid over de iPad gehad. Wat mij toen het meest verbaasde, was de snelle opmars van dit nieuwe apparaat in de luchtvaart. Een omgeving waar je tot voor kort echt nooit een Apple zag. De iPad is een van de vele succesvolle producten die Steve Jobs ons gegeven heeft.

De oprichter van Apple computers overleed van de week op veel te jonge leeftijd. Steve heeft niet alleen een aantal nieuwe computers ontwikkeld, hij heeft de wereld veranderd. De manier waarop wij leven en werken.

Het begon met de personal computer die zelfs door gewone mensen te bedienen was. Met de iPod en iTunes veranderde hij de gehele muziekindustrie. De iPhone en tenslotte de iPad zorgde voor de ultieme doorbraak. Overal kom je deze wonderen van eenvoud en gebruiksgemak tegen en in no time is Apple daarmee een van de hoogst gewaardeerde bedrijven op onze planeet geworden.

De betrekkelijk goedkope iPads hebben laten zien dat het helemaal niet nodig is om duizenden en soms tienduizenden dollars meer uit te geven aan speciaal voor de luchtvaart gefabriceerde apparatuur. Je bepaalt zelf welke programma's je op je iPad zet en voor een paar honderd dollar heb je werkelijk alles wat je maar nodig zou kunnen hebben in de cockpit. Inmiddels zie je de iPads wereldwijd in sportvliegtuigen, verkeersvliegtuigen en zelfs in de F16's van onze eigen Koninklijke Luchtmacht.

Steve Jobs had een visie en ging daarvoor. 'Think Different' en 'Apple is er om de dromen van de mensen te vervullen'! Dat waren zijn uitgangspunten en de resultaten daarvan zijn bekend. Het bedrijf is extreem succesvol en de Apple consumenten zijn blij en gelukkig. In de luchtvaart kunnen we daar een hoop van leren. 'Think different'! en zet de mens centraal.

Een vliegtuigpassagier wil gemakkelijk via internet boeken, inchecken en eventuele extraatjes van tevoren bestellen. Geen lange wachtrijen of gezanik op de luchthaven bij het inchecken en de security. Hij wil op tijd vertrekken en aankomen, ruim zitten, lekker eten en een entertainment systeem met voor elck wat wils, inclusief spelletjes. Het liefst ook nog internet aan boord. Dat alles voor een acceptabele prijs.

Maar het allerbelangrijkste is de manier waarop je behandeld wordt. Passagiers zijn geen baby’s, die een schone luier nodig hebben. Of varkens, die met zijn allen in een veewagen gepropt moeten worden. Als Steve Jobs een luchtvaartmaatschappij had geleid, dan waren al zijn passagiers blij en gelukkig, dat weet ik zeker. Niet omdat hij zulke leuke apparaatjes voor in het vliegtuig zou uitvinden, maar omdat hij een visie zou hebben over de beleving van de reis door zijn passagiers. 

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019