Jan Cocheret: Naar de Chinees

Jan Cocheret
1 februari 2015

Voor iedere vlucht probeer je een beeld te vormen van wat je te wachten kan staan. Vandaag staat Shanghai op het programma. In het Chinese luchtruim gebruiken ze voor de hoogtemeting meters in plaats van voeten, hoe zat dat ook alweer? Hoe is het weer in Azië? Zo zijn er nog veel meer dingen waar ik aan denk. Het is een vrachtvlucht en een nachtvlucht en omdat de vlucht ook nog eens langer dan tien uur duurt, gaat er naast de copiloot een extra vlieger mee zodat we elkaar kunnen aflossen.

De dynamiek van een vrachtvlucht is totaal anders dan die van een passagiersvlucht. Op veel vliegvelden kom je via een achteringang het terrein op, maar de controle is net zo streng. De vracht wordt meestal ruim op tijd en volgens een vooraf zorgvuldig vastgesteld beladingschema ingeladen. Als er gevaarlijke goederen meegaan, dan krijgen we daar voor de vlucht een lijst van, zodat we bijvoorbeeld kunnen zien of we de temperatuur van het vrachtruim moeten aanpassen.

Er zijn geen passagiers, dus ook geen stewards of stewardessen. Bij vracht heb je niet te maken met passagiers die plotseling verdwenen zijn of stomdronken ruziemaken. Het is over het algemeen erg rustig en voorspelbaar. Zeker tijdens de vlucht. Een vrachtvliegtuig heeft trouwens wel een keukentje met inhoud. Jazeker, koffie zetten, maaltijden opwarmen, opdienen, opeten en weer afruimen, alles doen we zelf. Wat het vliegen zelf betreft, is er maar weinig verschil met een passagiersvlucht. Ik kan eigenlijk maar een verschil bedenken en dat is hoe je omgaat met turbulentie.

Bij een passagiersvlucht neemt de werkdruk direct toe als het turbulent wordt. Als het flink gaat schudden, bekijk je samen met de purser of de service aangepast of gestopt moet worden. Als het erger wordt, hoop je maar dat je op tijd bent om door te geven dat iedereen moet gaan zitten. Ondertussen probeer je net als alle andere passagiersvliegtuigen in samenwerking met de luchtverkeersleiding te zoeken naar een andere route of een andere hoogte waar het hopelijk wat rustiger is. Als het heel erg te keer gaat, probeer ik meestal ook een geruststellend verhaal aan de passagiers te vertellen. Dat turbulentie voor een vliegtuig vrijwel nooit gevaarlijk is, maar dat het nu wel belangrijk is om je veiligheidsriem goed vast te hebben. Anders kan het binnen in een vliegtuig wel eens heel gevaarlijk worden.

Terwijl passagiersvliegtuigen uit alle macht proberen een rustig stukje lucht te vinden, nemen de vliegers van het vrachtvliegtuig nog eens een hap van hun zelf gefabriceerde maaltijd en genieten van het uitzicht. Stevig schuddend vliegen we gewoon rechtdoor naar onze bestemming. Nergens last van! Straks het hotel in en morgen gewoon met zijn drieën gezellig naar de lokale Chinees.

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen