Klaas-Jan van Woerkom: PH-GOVerdreven

2 mei 2017

Extra newsalert: we betalen te veel voor onze nieuwe koninklijke Boeing. Dat suggereert althans het NRC vandaag. “Een Airbus was miljoenen goedkoper geweest.” Ja, op papier wel. Maar een vliegtuig aanschaffen vergt wat meer dan alleen een pinbetaling bij een vliegtuigbouwer. Typisch Nederlands om tóch door te discussiëren over de beslissing om een Boeing 737BBJ voor onze regering aan te schaffen.

Waarom zou de Nederlandse overheid gaan winkelen bij Airbus als geen enkele Nederlandse luchtvaartmaatschappij met de Airbus A320-serie vliegt? KLM, TUI, Transavia, Corendon, allemaal vliegen ze met de Boeing 737. KLM, dat sinds jaar en dag de bemanning levert voor het regeringsvliegtuig, heeft de operationele ondersteuning en technische faciliteiten in huis om de komende decennia te zorgen voor een puike conditie en een vlekkeloze vluchtuitvoering van de PH-GOV, die in 2019 in gebruik moet worden genomen.

Niet om de NRC-collega’s af te branden – kritische vragen stellen is een must als journalist – maar eerder trachtten ook andere media toch vooral een “oh kijk eens mensen, wat Den Haag allemaal doet met ónze centen” beeld te schetsen rondom de aankoop van het nieuwe toestel. Dat mocht ik zelf van dichtbij meemaken toen ik meewerkte aan een item van EditieNL op RTL4, waarin ook de vraag “kon het niet wat goedkoper en hebben we eigenlijk niet te veel betaald” centraal stond.

Was een Airbus goedkoper? Ja. Was het praktischer geweest? Absoluut niet. De enige kandidaat die in de buurt zou komen was de Lineage 1000 van Embraer. Die vliegt echter aanzienlijk minder ver dan de Boeing 737 en kan minder passagiers en bagage meenemen. Van binnen is het bovendien nog een stuk krapper ook. Dus: stoppen met zeuren, binnenkort de kans grijpen om nog één keer aan boord te kijken van de PH-KBX en dan binnenkort met open mond de PH-GOV verwelkomen als nieuwste kroonjuweel.


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen