Michiel de Neef: Vliegtuigen

19 mei 2010

Een groot deel van mijn vluchten vertrekken vanaf Amsterdam. Hierdoor vlieg ik veel met de KLM. Als home carrier hebben ze een goed netwerk, met veel directe vluchten. Op dagrand verbindingen zijn ze minder sterk. Voor dagtrips neem ik vaak een andere maatschappij: vroeg heen en laat terug past beter bij een maatschappij die 's nachts een toestel op Schiphol parkeert. Soms vlieg ik om een heel andere reden met een andere maatschappij, namelijk het gebruikte toestel. Ja, ik vlieg vaak en moet toegeven dat ik daardoor ook luchtvaart enthousiast ben geworden.

Vliegen is een prachtige manier van reizen en vliegtuigen zijn een mooi stuk techniek. Soms hangt de keuze voor de aanschaf van een ticket van zoiets banaal af als het vliegtuig dat ingezet wordt. Als ik het mezelf kan verantwoorden, wil ik best een keer een wat minder gunstige vertrektijd (of zelfs een overstap) accepteren om met een nieuw toestel te vliegen. Toen LOT met de Embrear 170 ging vliegen en deze ingezet werd op de vlucht naar Amsterdam, heb ik mijn KLM-ticket geannuleerd en heb een ticket bij de LOT gekocht. Wat een mooi toestel, fluisterstil en comfortabel.

Aeroflot nam de A330 in service en ik moest toevallig naar Tokio in diezelfde week. Dan maar overstappen in Moskou. Ondanks de Russische vriendelijkheid op Moskou Airport, zeer de moeite waard. Ook in Aeroflot-kleuren is de A330 een fijn toestel. Air France vliegt met een A319 in Dedicate uitvoering naar het Midden Oosten. In plaats van een non-stopvlucht vanaf Amsterdam, ben ik via Parijs gevlogen om een keer aan boord van dit toestel te zitten. Ondanks de mooie naam, viel dat tegen. Slechte stoelen, slecht eten, gewoon een slecht product.

Mijn favoriet is veruit de 757. Wat een heerlijk toestel is dat. Niet zo groot dat het instappen uren moet duren, niet zo klein dat je elke windvlaag voelt. Als ik de keus heb, dan wint de vlucht die met een 757 uitgevoerd wordt. En soms vermijd ik maatschappijen ook om hun vliegtuigen. De 767 is een heerlijk toestel, maar niet in Martinair-uitvoering. Veel te krap, oude stoelen, geen entertainment systeem. Zolang Martinair in deze uitvoering met dit toestel blijft vliegen, zien ze mij niet aan boord. Vroeger vloog Martinair nog met de MD-11 in full pax uitvoering in het zomerseizoen, een toestel waar ik erg graag mee op vakantie ging.

Voor veel mensen is een vliegtuig gewoon een ding dat ze van A naar B brengt. Voor mij wordt de reis voor een groot deel bepaald door het gebruikte toestel. Ik kan niet wachten totdat er weer een nieuw toestel op de markt komt. Grote kans dat ik opeens een afspraak heb ergens op de wereld die me dwingt dat toestel te nemen.

Michiel de Neef

Consultant/Veelvlieger

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen