Paul Eldering: Kopersstaking Schiphol

17 juni 2022

Een ongekende trendbreuk. In één klap is de groei-ambitie van Schiphol ter ziele. Voor de coronacrisis werd nog rekening gehouden met een plafond van 540.000 vliegtuigbewegingen en stiekem werd in de luchtvaart- en reissector gehoopt op 600.000 starts en landingen op de middellange termijn. Ondanks de toenemende anti-lobby van de natuur- en milieubeweging, omwonenden en linkse partijen.

extra add 1ste alinea: 
1

Nu moet nota bene VVD-minister Mark Harbers van Infrastructuur binnenkort schoorvoetend toegeven dat zelfs een bovengrens van 500.000 vluchten voor onze Nationale Trots niet langer haalbaar is door de strengere regels (stikstof, herrie, fijnstof, etc), vergunningen en rechtszaken, zodat er straks mogelijk slechts 400.000 vluchten overblijven.

Wie had dat ooit kunnen denken? Sinds de jaren 70 is er al een ‘pact’ van politiek, Rijksluchtvaartdienst, KLM, Schiphol en verkeersleiding om de sky altijd de limit te laten zijn. Niet meer dus. Hoe die krimp dan in de praktijk gestalte moet krijgen, is in handen van de onafhankelijke slotcoördinator, die strikt volgens de Europese wetgeving moet handelen en geen luchtvaartmaatschappijen mag voortrekken.

Buitenlandse prijsvechters en vakantievliegers zullen hun historische slotrechten op Schiphol zeker niet eenzijdig gaan opgeven, is de verwachting. De KLM-groep lijkt het kind van de rekening te worden door het verschralen van het mondiale netwerk. De prijs voor de snelle groei na de eeuwwisseling gaat Schiphol nu parten spelen. Ook de gevolgen voor onze economie en het vestigingsklimaat kunnen rampzalig uitpakken.

Naar de knoppen
Daarbij is sinds deze zomer ook de reputatie van de ooit zo efficiënte ‘one-terminal’ luchthaven naar de knoppen door personeelstekort, wanbeleid en mismanagement. De gefrustreerde Schiphol-baas Dick Benschop zei gisteren ‘met een rotgevoel’ in juli gemiddeld 13.500 stoelen per dag te moeten schrappen. Ook dat moet de slotcoördinator komende week zien te regelen. Paniek alom, met name onder reeds geboekte vakantiegangers en touroperators, die voor tientallen miljoenen het schip dreigen in te gaan.

Schiphol kan evenzoveel schadeclaims aan de broek krijgen, zelfs van de Consumentenbond, die spreekt van ‘amateurisme ten top’. ANVR-voorman Frank Oostdam legde de zwarte piet deze week terecht ook bij het kabinet. De Staat is immers grootaandeelhouder, maar stond erbij en keek ernaar, hoe de drang naar een lowcost-hub uitbuiting op de werkvloer stimuleerde. De hele sector zit met de gebakken peren.

Vaststaat dat de Schiphol-leiding veel te laat heeft geacteerd met (creatieve) oplossingen om als werkgever aantrekkelijker te worden. Terwijl de ellende zich vorig jaar al overal aandiende. Ook moet geconstateerd worden dat het charme-offensief van Benschop ("een gematigde en gebalanceerde groei met oog voor duurzaamheid en de omgeving”) hopeloos is mislukt.

Hoongelach
Zich beroepen op ‘beperkingen’ zoals die nu eenmaal schering en inslag zijn in de luchtvaart - er komt volgens Benschop alleen de factor arbeid bij – en verwijzen naar soortgelijke problemen elders in Europa, wordt door het bedrijfsleven met hoongelach ontvangen. ,,Hij heeft gefaald, punt uit. En dat is verwijtbaar”, aldus de breed gedragen opinie.

Woede is er ook op het gebrek aan zelfkritiek van de Schiphol-directie, die de hand ruimhartiger in eigen boezem zou moeten steken in plaats van andere krachten de schuld te geven. Intussen is een kopersstaking een feit. Niemand wil dit hoogseizoen meer van Schiphol vertrekken, nu één op de vijf vluchten eruit moet. Ook al wordt het transferverkeer nog ontzien.

En dat is misschien nog wel de ergste klap voor ondernemers in de reiswereld en de luchtvaart, na alle financiële pijn van de coronapandemie.

Paul Eldering is redacteur bij Luchtvaartnieuws en Reisbizz Magazine

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen