BRUSSEL - Europese piloten hebben woedend gereageerd op een voorstel van de Europese luchtvaartautoriteit EASA voor een Europese regeling op het gebied van werk- en rusttijden voor vliegers. De vliegers vinden dat ze veel te lange dagen moeten draaien en wijzen op een onafhankelijk onderzoek, waarin een link wordt gelegd tussen lange werkdagen en onveilige situaties.
“Na meer dan een jaar werken aan de EU 'Flight Time Limitation' (FTL)-regelgeving, zijn de voorstellen van EASA meer dan teleurstellend”, meldt Evert van Zwol, president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
Volgens de door de EASA voorgestelde Flight Time Limitations (FTL) mogen piloten dan maximaal twaalf uur achtereen in touw zijn. Het aantal nachtelijke vlieguren wordt beperkt tot twaalf. Het maximum aantal achtereenvolgende nachten is vastgesteld op zeven.
“Daar waar de missie van EASA is ‘promote the highest common standards of safety [...] in Europe and worldwide’, beweegt haar FTL-voorstel in de tegenovergestelde richting”, stelt de VNV. De vereniging wijst ook op een voorstel van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, waarin het maximum aantal uren is vastgesteld op dertien. Het aantal nachtelijke werkuren wordt in de VS zelfs beperkt tot slechts negen.
De overkoepelende European Cockpit Association (ECA) vindt dat de EASA zijn oren teveel laat hangen naar de luchtvaartmaatschappijen. In een onafhankelijk onderzoek naar vermoeidheid onder piloten wordt een maximum van twaalf werkuren aanbevolen, claimen ze. Het maximum aantal nachtelijke vlieguren zou volgens de onderzoekers beperkt moeten blijven tot tien.
AEA
De Association of European Airlines (AEA) is wel tevreden met het EASA-voorstel. Uit het voorstel blijkt volgens de organisatie dat de huidige werkpraktijken als zodanig veilig zijn. De AEA juicht ook toe dat er een centrale regelgeving van kracht wordt. De nieuwe regels moeten in de plaats komen van de huidige nationale regelgeving in de diverse Europese landen.
De AEA heeft geen begrip voor de woede onder de piloten. “Door publiekelijk te suggereren dat sommige elementen van deze voorstellen onveilig zijn, misbruiken pilotenbonden hun rol, evenals het vertrouwen dat het algemene publiek heeft voor vliegers”, stelt AEA-topman Ulrich Schulte-Strathaus.
Van onze redactie
“Na meer dan een jaar werken aan de EU 'Flight Time Limitation' (FTL)-regelgeving, zijn de voorstellen van EASA meer dan teleurstellend”, meldt Evert van Zwol, president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
Volgens de door de EASA voorgestelde Flight Time Limitations (FTL) mogen piloten dan maximaal twaalf uur achtereen in touw zijn. Het aantal nachtelijke vlieguren wordt beperkt tot twaalf. Het maximum aantal achtereenvolgende nachten is vastgesteld op zeven.
“Daar waar de missie van EASA is ‘promote the highest common standards of safety [...] in Europe and worldwide’, beweegt haar FTL-voorstel in de tegenovergestelde richting”, stelt de VNV. De vereniging wijst ook op een voorstel van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, waarin het maximum aantal uren is vastgesteld op dertien. Het aantal nachtelijke werkuren wordt in de VS zelfs beperkt tot slechts negen.
De overkoepelende European Cockpit Association (ECA) vindt dat de EASA zijn oren teveel laat hangen naar de luchtvaartmaatschappijen. In een onafhankelijk onderzoek naar vermoeidheid onder piloten wordt een maximum van twaalf werkuren aanbevolen, claimen ze. Het maximum aantal nachtelijke vlieguren zou volgens de onderzoekers beperkt moeten blijven tot tien.
AEA
De Association of European Airlines (AEA) is wel tevreden met het EASA-voorstel. Uit het voorstel blijkt volgens de organisatie dat de huidige werkpraktijken als zodanig veilig zijn. De AEA juicht ook toe dat er een centrale regelgeving van kracht wordt. De nieuwe regels moeten in de plaats komen van de huidige nationale regelgeving in de diverse Europese landen.
De AEA heeft geen begrip voor de woede onder de piloten. “Door publiekelijk te suggereren dat sommige elementen van deze voorstellen onveilig zijn, misbruiken pilotenbonden hun rol, evenals het vertrouwen dat het algemene publiek heeft voor vliegers”, stelt AEA-topman Ulrich Schulte-Strathaus.
Van onze redactie