Goof Bakker: Gewelddadig mooi

13 mei 2011

Libië, dat is natuurlijk narigheid. Er is niks goeds aan oorlog. Maar eerlijk is eerlijk: het is wel een genot om al die prachtige vliegtuigen op CNN en op de BBC te zien. F-18's die gekatapulteerd worden van hun vliegdekschip. F-16's, Mirages en Tornado's. Zelfs de B2 is weer van de partij. Prachtig.

Wat is er toch zo fascinerend aan die dingen? Ik weet een slim antwoord: "De wetten van de aerodynamica brengen prachtige vormen voort, die ons een esthetisch genoegen bereiden. Dat staat los van het doel waarvoor de toestellen ontwikkeld zijn."

Nobel verhaal. Maar natuurlijk één grote leugen. Want als dat waar was, zouden we de sierlijke, esthetisch verantwoorde Boeing B-15 veel mooier moeten vinden de B-17 Flying Fortress, met al z'n rare bobbels en uitsteeksels. Maar die B-15 zegt zelfs de meeste vliegtuigliefhebbers niks. Er is nauwelijks een boek over te krijgen, bij de Luchtvaarthobbyshop. Maar over die lelijke, wrattige B-17, die tientallen Duitse steden in de as legde, en het cultuurmonument Dresden in een hoop geblakerde stenen veranderde, hebben ze er wel twintig.

Het heeft, denk ik, toch wel degelijk iets te maken met het geweld dat zo'n machine teweeg kan brengen. Dat fascineert. Niet ongewoon trouwens. Voor een fraai bewerkt harnas uit de Middeleeuwen staan we in het museum ook langer stil dan voor een fraai geborduurde boerenkiel uit dezelfde tijd. Een mooi bewerkt zwaard is interessanter dan de even zorgvuldig vervaardigde ploegschaar in de vitrine ernaast.

Diep van binnen willen we even stilstaan bij hoe het voelt om een-of-andere kwaaie roofridder met dat zwaard het hoofd van de romp te scheiden. Of misschien hoe het voelt om zèlf je kop eraf geslagen te krijgen. Brrr, lekker griezelen. De rommelige martelmuseums in Londen en Amsterdam trekken bijna even veel toeristen als de prachtige, zwaar gesubsidieerde schilderijenmusea in dezelfde stad.

Het zij zo. Voorlopig zijn er extra veel fijne vliegtuigen op de TV. Als er dan toch een oorlog moet zijn, wens ik u bij het kijken ernaar niet al te veel wroeging toe.

Goof Bakker


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen