DEN HAAG – De Airbus A330 MRTT is kandidaat om op termijn de KDC-10 te vervangen als tankvliegtuig bij de Koninklijke Luchtmacht. Nederland schaft de toestellen niet alleen aan, maar in samenwerking met Noorwegen en Polen. Het internationale samenwerkingsproject Multi Role Tanker Transport begint met Airbus een verwervingsprocedure voor vier toestellen, meldt minister Hennis (Defensie) in een brief aan de Kamer.
Door toestellen gezamenlijk aan te schaffen en te gebruiken zijn ze efficiënter en goedkoper in te zetten, zo is de gedachte. “Het project is een voorbeeld van vernieuwende, toekomstgerichte samenwerking van gelijkgezinde Europese landen. Het betekent dat de gezamenlijke slagkracht kan worden vergroot”, aldus Hennis.
Europese landen hebben een tekort aan transportvliegtuigen die in de lucht kunnen bijtanken. In Europa zijn er nu veertig van negen verschillende typen. Het multinationale project is erop gericht dat tekort te verminderen door gezamenlijke aanschaf, gebruik en onderhoud van deze vliegtuigen. Nederland leidt het Multi Role Tanker Transport-project.
Thuisbasis van de nieuwe tankvliegtuigen wordt mogelijk vliegbasis Eindhoven, waar nu de twee KDC-10’s van de luchtmacht staan. Deze worden vanaf 2020 afgestoten. De NAVO schaft de vier nieuwe toestellen voor de deelnemende landen aan. Naast Nederland gaat het om Noorwegen en Polen. Het bondgenootschap zorgt ook voor het onderhoud.
De deelnemende landen streven naar een contract in 2016, zo schrijft de minister. In dat geval vliegen de eerste toestellen naar verwachting vanaf 2020. Nederlandse defensiebedrijven worden volgens Hennis zoveel mogelijk betrokken bij het project. De A330 MRTT is in Europa ook aanschaft door het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.