DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceert in de loop van dit jaar de resultaten van een onderzoek naar mogelijke voordelen van KLM op Schiphol ten opzichte van concurrenten. Dat meldt bestuursvoorzitter Chris Fonteijn in Trouw. ACM startte dit onderzoek al in 2013.
Destijds was de aanleiding met name een rapport van de commissie Shared Vision. Die werd ingesteld om de beschadigde relatie tussen KLM en de nationale luchthaven te verbeteren.
KLM was van mening dat Schiphol te weinig rekening houdt met de concurrentiepositie van de luchtvaartmaatschappij. ACM zegt overigens geen formele klachten over KLM en Schiphol te hebben ontvangen.
"KLM heeft een bevoorrechte positie vanuit de gedachte dat dit de netwerkkwaliteit van Schiphol op peil houdt. Wij kijken nu of KLM ook voordelen heeft die niet nodig zijn om de netwerkkwaliteit goed te houden”, zegt Fonteijn in het dagblad.
Het achterliggende dilemma van Schiphol is volgens Fonteijn dat de luchthaven verschillende belangen moet dienen. Enerzijds is het een commercieel bedrijf, anderzijds dient Schiphol als luchthaven - die deels in handen is van de overheid - een publiek belang.
"Als je Schiphol gewoon zijn werk zou laten doen, krijgen andere luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk veel meer mogelijkheden. Er zijn luchtvaartdeskundigen die zeggen dat je het beter vrij kunt laten, dat het wel goed komt met de netwerkkwaliteit. Wij gaan kijken waar de grenzen liggen."
De onderzoeken van ACM bij Schiphol/KLM maar ook bij NS concentreren zich dan ook op mogelijke spanning tussen commerciële belangen en publieke belangen van de overheid. Fonteijn: "Leg als overheid publieke belangen duidelijk vast. Zo vermijd je onnodige onduidelijkheden, zeker als een onderneming naast commerciële ook publieke belangen behartigt."