BRUSSEL - Om te voorkomen dat er weer een ramp als die met vlucht MH17 in Oekraïne gebeurt, moet er op Europees niveau voor de risico’s worden gewaarschuwd. Als het aan de transportcommissie van het Europees Parlement ligt, gaat de Europese luchtvaartautoriteit EASA dat doen. Ook worden nieuwe regels voorbereid voor de regulering van drones.
In donderdag goedgekeurde conceptregelgeving krijgt de EASA de bevoegdheid om richtlijnen op te stellen en aanbevelingen te doen over het vliegen boven conflictgebieden. Het voorstel behelst ook een Europese standaard voor veiligheidsapparatuur, zoals scanners. Daarnaast zouden vliegmaatschappijen werknemers fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden moeten bieden, om veiligheidsrisico's te minimaliseren.
MH17
Het parlement gaat nu met de EU-lidstaten over de uiteindelijke wetstekst onderhandelen. Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) reageert verheugd. “De veiligheid van passagiers is te belangrijk om afhankelijk te laten zijn van de keuzes van maatschappijen voor iets kortere reistijden of goedkopere routes. Het is niet uit te leggen dat in het geval van ongelukken bij conflictgebieden, zoals met MH17, het ene Europese vliegtuig een andere route kiest dan het andere.”
Zijn collega Matthijs van Miltenburg (D66) pleit al langer voor een centrale Europese aanpak voor veiligere vliegroutes.
De ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de VN, besloot vorige maand al het delen van informatie over de veiligheid van het luchtruim boven conflictgebieden beter te regelen. Ook zijn landen voortaan verplicht radarbeelden te bewaren en te delen voor onderzoek na een vliegramp. Vliegmaatschappijen worden verplicht risicoanalyses te maken voor vluchten boven conflictgebieden.
Drones
Ondertussen worden ook nieuwe regels voorbereid voor de regulering van drones. De Transportcommissie wil dat alle drones van boven de 250 gram geregistreerd gaan worden en dat er eisen worden gesteld aan de bestuurders. “We hebben het hier niet over de speelgoed drones, maar boven de 250 gram moeten we snel kunnen achterhalen wie verantwoordelijk is in het geval van ongelukken”, zegt Van de Camp.
De European Cockpit Association (ECA) reageert verheugd op strengere regels rond het gebruik van drones, die een een steeds groter gevaar vormen voor de veiligheid van vliegtuigen en helikopters. Verder heeft EASA volgens de Europese belangenvereniging van piloten een belangrijke rol in het toezicht op socio-economische risico’s voor de luchtvaartsector. Daarbij gaat het met name om atypische arbeidsovereenkomsten voor vliegers, zoals 0-urencontracten of pay-to-fly constructies die voornamelijk door low cost carriers worden gehanteerd.
(c) Reismedia / ANP