JOHANNESBURG - Het werd al voorspeld en nu is het zover: door de terugkeer van South African Airways op de binnenlandse markt in Zuid-Afrika, is er een overaanbod aan tickets ontstaan. Het resultaat: een ware prijzenslag.
In Zuid-Afrika zijn ze wel wat gewend qua inflatie, schaarste en geldontwaarding, dus toen de ticketprijzen tijdens de pandemie stegen door een tekort aan vluchten keek niemand verbaasd op. Dezer dagen kijken de Zuid-Afrikanen echter wel met open mond naar een andere kapitalistische beweging: door een overaanbod dalen de prijzen op het traject Johannesburg naar Kaapstad.
Maandenlang hadden Zuid-Afrikaanse reizigers de keus uit slechts drie airlines op de drukste binnenlandse route van Afrika. Alleen FlySafair, Airlink en CemAir vlogen nog. Kulula (een dochterbedrijf van Comair, British Airways (vluchten uitgevoerd door Comair onder een licentie van het gelijknamige Britse bedrijf), Link en Mango hadden het bijltje er, net als SAA, even bij neergegooid.
Nu is SAA terug, en zoals verwacht, gaat die terugkeer gepaard met stunttarieven tussen Kaapstad en Johannesburg (een vlucht van precies twee uur). SAA vroeg afgelopen week 1.745 rand (100 euro) voor een enkeltje in de hoop reizigers terug te winnen en vliegtuigen vol te krijgen.
FlySafair dook daar meteen onder door tickets aan te bieden voor 1.321 rand. Kulula, altijd te porren voor een prijzenslag, vroeg 1.421 rand, terwijl British Airways traditiegetrouw duur bleef, met tickets van ruim 2.000 rand.
De verwachting is dat SAA, onder Zuid-Afrikanen een prestigieus merk vanwege de goede service aan boord, de prijzen snel zal optrekken tot het niveau van British Airways.