KIEV - Het grote Antonov An-124 Ruslan-vrachtvliegtuig blijft waarschijnlijk langer in dienst van de NAVO. Het samenwerkingsverband voert daarover afrondende gesprekken met Oekraïne, het thuisland van Antonov. Zestien NAVO-landen, waaronder Nederland en België, maken sinds 2006 samen met Finland en Zweden gebruik van maximaal zes An-124’s.
Het contract werd in 2008 met twee jaar verlengd en loopt eind 2010 af. Een nieuwe contractverlenging zou betekenen dat de Russisch-Oekraïense transportvliegtuigen tot eind 2012 voor de achttien naties inzetbaar zijn.
De toestellen worden door Canada en zeventien Europese landen gehuurd binnen het zogenoemde SALIS-programma. Dat werd in 2005 opgezet om tijdelijke transportcapaciteit in te huren, in afwachting van de vertraagde Airbus A400M. Twee An-124’s staan permanent ter beschikking, vier andere zijn oproepbaar.
Aan boord van de viermotorige toestellen kan 120 ton vracht worden geladen. De achttien landen maken wisselend gebruik van de An-124’s en voeren er zowel militaire als humanitaire vluchten mee uit. De An-124 - NAVO-codenaam 'Condor' - vloog voor Nederland onder andere helikopters naar Afghanistan.
Van onze redactie
Het contract werd in 2008 met twee jaar verlengd en loopt eind 2010 af. Een nieuwe contractverlenging zou betekenen dat de Russisch-Oekraïense transportvliegtuigen tot eind 2012 voor de achttien naties inzetbaar zijn.
De toestellen worden door Canada en zeventien Europese landen gehuurd binnen het zogenoemde SALIS-programma. Dat werd in 2005 opgezet om tijdelijke transportcapaciteit in te huren, in afwachting van de vertraagde Airbus A400M. Twee An-124’s staan permanent ter beschikking, vier andere zijn oproepbaar.
Aan boord van de viermotorige toestellen kan 120 ton vracht worden geladen. De achttien landen maken wisselend gebruik van de An-124’s en voeren er zowel militaire als humanitaire vluchten mee uit. De An-124 - NAVO-codenaam 'Condor' - vloog voor Nederland onder andere helikopters naar Afghanistan.
Van onze redactie