AMSTELVEEN - De KLM meldt dat de punctualiteit in mei afgenomen is in vergelijking met dezelfde maand in 2003. Volgens de maatschappij komt dit omdat mei 2003 werd gekenmerkt door veel flexibiliteit vanwege een verminderde vluchtuitvoering door SARS en de oorlog in Irak. Ook de nieuwe Europese wetgeving over het vervoer van koffers zonder passagier draagt in negatieve zin bij aan het resultaat.
Van alle korte- en middellange afstandsvluchten is 88,4 procent op tijd aangekomen en 86 procent op tijd (vijftien minuten voor of na schematijd) vertrokken, ten opzichte van vorig jaar een vermindering van respectievelijk 4,6 en 3 procent. De aankomstpunctualiteit is daarentegen goed voor een eerste plaats in vergelijking tot de naaste concurrenten, de vier grootste luchtvaartmaatschappijen in Europa.
De punctualiteit van de lange afstandsvluchten ligt vijf procent boven de score van april 2004, en drie procent onder de score van vorig jaar. Dit resulteerde in 85,6 procent voor aankomst- en 81,2 procent voor vertrekpunctualiteit. KLM staat in de maand mei ten opzichte van de directe concurrenten bovenaan waar het gaat om de aankomstpunctualiteit.
Bagage
KLM noemt het aantal stuks nagezonden bagage 'historisch laag'. Van alle koffers kwam 1,25 procent niet tegelijkertijd met de passagier aan op hun bestemming. Gemiddeld 85 procent van de vermiste bagage werd binnen 48 uur alsnog op de bestemming afgeleverd. Hiermee staat KLM naar eigen zeggen samen met Air France op een gedeelde eerste plaats ten opzichte van concurrenten British Airways en Lufthansa.
Van alle korte- en middellange afstandsvluchten is 88,4 procent op tijd aangekomen en 86 procent op tijd (vijftien minuten voor of na schematijd) vertrokken, ten opzichte van vorig jaar een vermindering van respectievelijk 4,6 en 3 procent. De aankomstpunctualiteit is daarentegen goed voor een eerste plaats in vergelijking tot de naaste concurrenten, de vier grootste luchtvaartmaatschappijen in Europa.
De punctualiteit van de lange afstandsvluchten ligt vijf procent boven de score van april 2004, en drie procent onder de score van vorig jaar. Dit resulteerde in 85,6 procent voor aankomst- en 81,2 procent voor vertrekpunctualiteit. KLM staat in de maand mei ten opzichte van de directe concurrenten bovenaan waar het gaat om de aankomstpunctualiteit.
Bagage
KLM noemt het aantal stuks nagezonden bagage 'historisch laag'. Van alle koffers kwam 1,25 procent niet tegelijkertijd met de passagier aan op hun bestemming. Gemiddeld 85 procent van de vermiste bagage werd binnen 48 uur alsnog op de bestemming afgeleverd. Hiermee staat KLM naar eigen zeggen samen met Air France op een gedeelde eerste plaats ten opzichte van concurrenten British Airways en Lufthansa.