Het verzoek van United Airlines aan de federale regering om een garantiestelling van 1,8 miljard dollar is afgewezen. Daarmee worden de verwoede pogingen een bankroet te voorkomen flink de voet dwars gezet.
De Air Transportation Stabilization Board (ATSB) vindt dat - ondanks de inspanningen om in de kosten te snoeien - "het businessplan dat door het bedrijf is overgelegd, niet financieel gezond is".
Zij kwam daardoor tot de conclusie dat er geen redelijke terugbetalingsgarantie aanwezig is en dat er een onaanvaardbaar hoog risico is voor de Amerikaanse belastingbetaler.
Het verzoek om een garantie voor 1,8 miljard dollar is de grootste ooit in de Amerikaanse geschiedenis. Eerder dit jaar vroeg US Airways om een bedrag dat de helft was. Dit werd - onder nadere voorwaarden - toegekend.
De ATSB werd vorig jaar door het Congres ingesteld om controle uit te oefenen op de verdeling van 10 miljard dollar om de luchtvaartindustrie te helpen de problemen, waarin de maatschappijen terecht zijn gekomen na de elfde september vorig jaar, te boven te komen.
Topman Glenn Tilton van United reageerde teleurgesteld op het besluit van de ATSB, maar wilde nog geen commentaar geven op verder te nemen stappen. Wel was hij blij met de mogelijkheid die geboden werd om alsnog met een beter voorstel te komen.
Volgens het in Amerika verschijnend dagblad "Star Tribune" zou Northwest Airlines een leidende rol hebben gespeeld bij de totstandkoming van het ATSB-besluit.
De Air Transportation Stabilization Board (ATSB) vindt dat - ondanks de inspanningen om in de kosten te snoeien - "het businessplan dat door het bedrijf is overgelegd, niet financieel gezond is".
Zij kwam daardoor tot de conclusie dat er geen redelijke terugbetalingsgarantie aanwezig is en dat er een onaanvaardbaar hoog risico is voor de Amerikaanse belastingbetaler.
Het verzoek om een garantie voor 1,8 miljard dollar is de grootste ooit in de Amerikaanse geschiedenis. Eerder dit jaar vroeg US Airways om een bedrag dat de helft was. Dit werd - onder nadere voorwaarden - toegekend.
De ATSB werd vorig jaar door het Congres ingesteld om controle uit te oefenen op de verdeling van 10 miljard dollar om de luchtvaartindustrie te helpen de problemen, waarin de maatschappijen terecht zijn gekomen na de elfde september vorig jaar, te boven te komen.
Topman Glenn Tilton van United reageerde teleurgesteld op het besluit van de ATSB, maar wilde nog geen commentaar geven op verder te nemen stappen. Wel was hij blij met de mogelijkheid die geboden werd om alsnog met een beter voorstel te komen.
Volgens het in Amerika verschijnend dagblad "Star Tribune" zou Northwest Airlines een leidende rol hebben gespeeld bij de totstandkoming van het ATSB-besluit.