DRIEBERGEN - Het Amerikaanse Utilicraft Aerospace Industries brengt een nieuw vrachtvliegtuig op de markt. De FF-1080-300ER Freight Feeder, een tweemotorige turboprop, is ontworpen om te gaan fungeren als eigentijdse ‘feeder’ voor de korte tot middellange afstand. Het toestel is onder meer bedoeld om luchtvracht van en naar hubs van maatschappijen als UPS en FedEx te transporteren.
De tweemotorige FF-1080-300ER wordt een aluminium vliegtuig met hooggeplaatste vleugels en een vast landinggestel. Het toestel krijgt short take-off and landing (STOL) eigenschappen, waardoor het kan opstijgen van banen met een lengte van minder dan 1.100 meter. Het toestel kan standaard tot tien LD3 luchtvrachtcontainers vervoeren. Bij een belading van negentien ton, ligt het bereik rond 400 kilometer. Met elf ton vracht ligt het bereik rond de 3.700 kilometer. De kruissnelheid ligt rond de 460 kilometer per uur.
Bijzonder wordt het Automated Flat Rate System (AFRS) dat voor ieder te vliegen segment de ideale prestatiecurve berekent op basis van de aanwezige hoeveelheid vracht. Hierdoor wordt niet alleen het meest economisch gevlogen, maar kan ook de werkdruk van de piloot worden verlaagd. Volgens de fabrikant kan AFRS een vlooteigenaar een besparing van miljoenen dollars per jaar opleveren.
Utilicraft besloot het toestel op de markt te zetten na een uitvoerige studie naar de behoefte van vrachtmaatschappijen. Om de verdere ontwikkeling te financieren, is een beursgang gepland.
De tweemotorige FF-1080-300ER wordt een aluminium vliegtuig met hooggeplaatste vleugels en een vast landinggestel. Het toestel krijgt short take-off and landing (STOL) eigenschappen, waardoor het kan opstijgen van banen met een lengte van minder dan 1.100 meter. Het toestel kan standaard tot tien LD3 luchtvrachtcontainers vervoeren. Bij een belading van negentien ton, ligt het bereik rond 400 kilometer. Met elf ton vracht ligt het bereik rond de 3.700 kilometer. De kruissnelheid ligt rond de 460 kilometer per uur.
Bijzonder wordt het Automated Flat Rate System (AFRS) dat voor ieder te vliegen segment de ideale prestatiecurve berekent op basis van de aanwezige hoeveelheid vracht. Hierdoor wordt niet alleen het meest economisch gevlogen, maar kan ook de werkdruk van de piloot worden verlaagd. Volgens de fabrikant kan AFRS een vlooteigenaar een besparing van miljoenen dollars per jaar opleveren.
Utilicraft besloot het toestel op de markt te zetten na een uitvoerige studie naar de behoefte van vrachtmaatschappijen. Om de verdere ontwikkeling te financieren, is een beursgang gepland.