DEN HAAG - De Consumentenbond is onverantwoord bezig met haar actie tegen de volgend jaar in te voeren vliegbelasting. Dat vindt Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Stichting Natuur en Milieu. Dinsdagmiddag (25 september) biedt de Consumentenbod aan de Tweede Kamer een petitie aan tegen de vliegbelasting, die volgens de bond oneerlijk en ondoordacht is.
Stichting Natuur en Milieu vindt dat de Consumentenbond haar maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen. “Als we de klimaatverandering willen tegengaan, is het absurd dat we voor bodemprijzen willen blijven vliegen”, stelt De Rijk. Volgens haar begrijpt het merendeel van de Nederlanders dat vliegen van Eindhoven naar Milaan voor dertig euro belachelijk is, aldus De Rijk.
Volgens cijfers van onderzoeker Maurice de Hond is 59 procent van de Nederlanders voorstander van de invoering van een vliegticketheffing. Onderzoekbureau Synovate/interview NSS stelde daarentegen vast dat ruim de helft (51 procent) van de Nederlanders tegen invoering van een belasting op vliegtickets is.
De Consumentenbond is niet per se tegen een belasting op vliegtickets. In de petitie doet de organisatie een oproep aan de Tweede Kamer om de plannen aan te passen. De eis is dat het geld uit de vliegtax volledig ten goede komt aan het milieu. Bovendien moet de regeling volgens de bond eerlijker. Het plan treft nu voornamelijk Nederlandse vakantiegangers.
“Het zou beter zijn als ook transferpassagiers en het vrachtvervoer meebetalen”, zo stelt de Consumentenbond, die vindt dat er voor luchtvaartmaatschappijen een stimulans moet worden ingebouwd om met schonere en vollere vliegtuigen te vliegen.
Volgens het Belastingplan 2008 wordt de vliegbelasting met ingang van 1 juli 2008 ingevoerd. Het tarief bedraagt 11,25 euro per vertrekkende passagier voor vluchten korter dan 2.500 kilometer en 45 euro per vertrekkende passagier voor langere vluchten.
Van onze redactie
Stichting Natuur en Milieu vindt dat de Consumentenbond haar maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen. “Als we de klimaatverandering willen tegengaan, is het absurd dat we voor bodemprijzen willen blijven vliegen”, stelt De Rijk. Volgens haar begrijpt het merendeel van de Nederlanders dat vliegen van Eindhoven naar Milaan voor dertig euro belachelijk is, aldus De Rijk.
Volgens cijfers van onderzoeker Maurice de Hond is 59 procent van de Nederlanders voorstander van de invoering van een vliegticketheffing. Onderzoekbureau Synovate/interview NSS stelde daarentegen vast dat ruim de helft (51 procent) van de Nederlanders tegen invoering van een belasting op vliegtickets is.
De Consumentenbond is niet per se tegen een belasting op vliegtickets. In de petitie doet de organisatie een oproep aan de Tweede Kamer om de plannen aan te passen. De eis is dat het geld uit de vliegtax volledig ten goede komt aan het milieu. Bovendien moet de regeling volgens de bond eerlijker. Het plan treft nu voornamelijk Nederlandse vakantiegangers.
“Het zou beter zijn als ook transferpassagiers en het vrachtvervoer meebetalen”, zo stelt de Consumentenbond, die vindt dat er voor luchtvaartmaatschappijen een stimulans moet worden ingebouwd om met schonere en vollere vliegtuigen te vliegen.
Volgens het Belastingplan 2008 wordt de vliegbelasting met ingang van 1 juli 2008 ingevoerd. Het tarief bedraagt 11,25 euro per vertrekkende passagier voor vluchten korter dan 2.500 kilometer en 45 euro per vertrekkende passagier voor langere vluchten.
Van onze redactie