DEN HAAG - Het kabinet wil de veelbesproken vliegbelasting invoeren op 1 juli 2008. Dat staat in het op Prinsjesdag (18 september) gepresenteerde Belastingplan 2008. Eerder werd uitgegaan van 1 januari 2008 als begindatum. Zoals eerder al uitlekte geldt de heffing uitsluitend voor in Nederland opstappende passagiers en dus niet voor transferreizigers of luchtvracht.
De vliegbelasting maakt deel uit van de ‘vergroening’ van het Nederlandse belastingstelsel. Het belastingplan markeert volgens het ministerie van Financiën een verschuiving van het belasten van arbeid en winst naar het zwaarder belasten van milieuvervuilend gedrag. Zo komt er een belasting op verpakkingen en worden vervuilende auto's duurder.
“Bij veel vormen van vervoer wordt mede met behulp van heffingen rekening gehouden met de milieueffecten. Bij vliegen is dit niet het geval, terwijl de schade voor het milieu door vliegverkeer fors is”, zo staat te lezen. Financiën onderkent dat internationale luchtvaartverdragen een accijnsheffing en omzetbelasting onmogelijk maken, maar stelt dat dit niet geldt voor een belasting op passagiers.
Het tarief wordt 11,25 euro per vertrekkende passagier voor vluchten naar landen van de Europese Unie of afstanden tot 2.500 kilometer. Voor langere afstanden is de belasting 45 euro. De belasting wordt opgelegd aan de exploitant van de luchthaven. Deze is volgens Financiën eenvoudig in staat om aangifte te doen op basis van gegevens die luchtvaartmaatschappijen moeten verstrekken.
De vliegbelasting levert op jaarbasis 350 miljoen euro op. Voor 2008 is dat, door de invoering halverwege het jaar, ongeveer de helft.
Vanuit de luchtvaartsector is er veel kritiek op de belasting. Deze zou selcht zijn voor de economie en de werkgelegenheid, omdat passagiers ervoor kiezen te vertrekken vanaf buitenlandse luchthavens. Het milieu zou er daardoor niets mee gebaat zijn. EasyJet-topman Andy Harisson sprak over een 'ordinaire belastingmaatregel'.
Van onze redactie
De vliegbelasting maakt deel uit van de ‘vergroening’ van het Nederlandse belastingstelsel. Het belastingplan markeert volgens het ministerie van Financiën een verschuiving van het belasten van arbeid en winst naar het zwaarder belasten van milieuvervuilend gedrag. Zo komt er een belasting op verpakkingen en worden vervuilende auto's duurder.
“Bij veel vormen van vervoer wordt mede met behulp van heffingen rekening gehouden met de milieueffecten. Bij vliegen is dit niet het geval, terwijl de schade voor het milieu door vliegverkeer fors is”, zo staat te lezen. Financiën onderkent dat internationale luchtvaartverdragen een accijnsheffing en omzetbelasting onmogelijk maken, maar stelt dat dit niet geldt voor een belasting op passagiers.
Het tarief wordt 11,25 euro per vertrekkende passagier voor vluchten naar landen van de Europese Unie of afstanden tot 2.500 kilometer. Voor langere afstanden is de belasting 45 euro. De belasting wordt opgelegd aan de exploitant van de luchthaven. Deze is volgens Financiën eenvoudig in staat om aangifte te doen op basis van gegevens die luchtvaartmaatschappijen moeten verstrekken.
De vliegbelasting levert op jaarbasis 350 miljoen euro op. Voor 2008 is dat, door de invoering halverwege het jaar, ongeveer de helft.
Vanuit de luchtvaartsector is er veel kritiek op de belasting. Deze zou selcht zijn voor de economie en de werkgelegenheid, omdat passagiers ervoor kiezen te vertrekken vanaf buitenlandse luchthavens. Het milieu zou er daardoor niets mee gebaat zijn. EasyJet-topman Andy Harisson sprak over een 'ordinaire belastingmaatregel'.
Van onze redactie