DRIEBERGEN - Besluiten over uitbreidingen van regionale luchthavens in Nederland lopen volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat onnodig veel vertraging op. Dat zegt de minister in een interview met Luchtvaartnieuws.nl. Volgens Eurlings zijn de Nederlandse vliegvelden achtergesteld op buitenlandse concurrenten, doordat de wetgeving in Nederland te 'stroperig' is.
De minister reageert in het interview op een artikelenreeks van Luchtvaartnieuws.nl, waarin directeuren van Nederlandse regionale luchthavens aan het woord worden gelaten. Binnen het thema 'Luchthavendirecteuren zien door de regels vliegtuigen niet meer' spraken alle directeuren van de grote Nederlandse regioluchthavens in de afgelopen maanden over hun dagelijkse bezigheden. Werkzaamheden die in toenemende mate in het teken staan van bezwaren, wetgeving, rechtszaken, bodemprocedures en inspraakrondes.
Eurlings is het met de directeuren eens dat de besluitvorming rond luchthavens in Nederland veel sneller zou moeten. "In Nederland heeft de opeenstapeling van regelgeving inderdaad geleid tot stroperigheid, vuistdikke onderzoeken en ellenlange procedures." De minister zegt zich in te zetten voor 'snellere en betere besluitvormingsprocedures'. Het overnemen van procedures uit het buitenland is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, voegt Eurlings daaraan toe.
Een van de manieren om besluiten sneller te kunnen nemen is het afschaffen van meerdere beslismomenten binnen één en hetzelfde traject, stelt de minister. "In de huidige situatie moet er eerst een Planologische Kern Beslissing (PKB) zijn met een Milieu Effect Rapportage (MER), dan een nieuwe MER voor de Aanwijzing, vervolgens Bestuurlijk overleg, een ontwerpbesluit met inspraak en natuurlijk bezwaar en beroepsmogelijkheden", aldus de minister.
Veranderende regelgeving tijdens die hele procedure is de luchthavendirecteuren daarbij met name een doorn in het oog, zo bleek uit de artikelenserie van Luchtvaartnieuws.nl. Eurlings zegt zich van dat probleem bewust te zijn. "In de praktijk is het helaas geen uitzondering dat er een nieuwe ronde van besluitvorming nodig is omdat de rechter een besluit vernietigt, of gedeeltelijk vernietigt. Daarbij moet mogelijk rekening gehouden worden met nieuw recht en nieuwe omstandigheden om tot een houdbaar besluit te kunnen komen."
Eurlings zegt in het interview met Luchtvaartnieuws.nl zo snel mogelijk af te willen van de vertragingen die luchthavenprocedures op deze manier oplopen. "Het schaadt de rechtszekerheid voor alle partijen en leidt inderdaad tot een 'verjuridisering van luchthavenprocessen'.
Wetsvoorstel
Volgens de CDA-minister wordt er een belangrijke slag geslagen door de komst van een nieuwe wet die procedures 'stroomlijnt en vereenvoudigt'. Eurlings doelt op het wetsvoorstel Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML), dat in oktober 2007 door de Tweede Kamer werd goedgekeurd. Momenteel ligt het voorstel ter goedkeuring bij de Eerste Kamer. Eurlings: "Volgens dit wetsvoorstel kan een luchthavenbesluit worden genomen zonder een dubbele procedure te hoeven doorlopen. Er kan dan rechtstreeks op basis van de wet een luchthavenbesluit worden genomen, net zoals nu bij Schiphol al het geval is." De minister laat Luchtvaartnieuws.nl weten zich 'ervoor in te spannen' dat het voorstel zo spoedig mogelijk 'de kracht van wet krijgt'.
Lees dinsdag (26 augustus) het tweede deel van het interview met minister Eurlings over fictieve risico's, schijnwerkelijkheden en het grote voordeel van de 'Bestuurlijke Lus'.
Door Steven van den Berg
Interviews met de luchthavendirecteuren (members only):
De minister reageert in het interview op een artikelenreeks van Luchtvaartnieuws.nl, waarin directeuren van Nederlandse regionale luchthavens aan het woord worden gelaten. Binnen het thema 'Luchthavendirecteuren zien door de regels vliegtuigen niet meer' spraken alle directeuren van de grote Nederlandse regioluchthavens in de afgelopen maanden over hun dagelijkse bezigheden. Werkzaamheden die in toenemende mate in het teken staan van bezwaren, wetgeving, rechtszaken, bodemprocedures en inspraakrondes.
Eurlings is het met de directeuren eens dat de besluitvorming rond luchthavens in Nederland veel sneller zou moeten. "In Nederland heeft de opeenstapeling van regelgeving inderdaad geleid tot stroperigheid, vuistdikke onderzoeken en ellenlange procedures." De minister zegt zich in te zetten voor 'snellere en betere besluitvormingsprocedures'. Het overnemen van procedures uit het buitenland is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, voegt Eurlings daaraan toe.
Een van de manieren om besluiten sneller te kunnen nemen is het afschaffen van meerdere beslismomenten binnen één en hetzelfde traject, stelt de minister. "In de huidige situatie moet er eerst een Planologische Kern Beslissing (PKB) zijn met een Milieu Effect Rapportage (MER), dan een nieuwe MER voor de Aanwijzing, vervolgens Bestuurlijk overleg, een ontwerpbesluit met inspraak en natuurlijk bezwaar en beroepsmogelijkheden", aldus de minister.
Veranderende regelgeving tijdens die hele procedure is de luchthavendirecteuren daarbij met name een doorn in het oog, zo bleek uit de artikelenserie van Luchtvaartnieuws.nl. Eurlings zegt zich van dat probleem bewust te zijn. "In de praktijk is het helaas geen uitzondering dat er een nieuwe ronde van besluitvorming nodig is omdat de rechter een besluit vernietigt, of gedeeltelijk vernietigt. Daarbij moet mogelijk rekening gehouden worden met nieuw recht en nieuwe omstandigheden om tot een houdbaar besluit te kunnen komen."
Eurlings zegt in het interview met Luchtvaartnieuws.nl zo snel mogelijk af te willen van de vertragingen die luchthavenprocedures op deze manier oplopen. "Het schaadt de rechtszekerheid voor alle partijen en leidt inderdaad tot een 'verjuridisering van luchthavenprocessen'.
Wetsvoorstel
Volgens de CDA-minister wordt er een belangrijke slag geslagen door de komst van een nieuwe wet die procedures 'stroomlijnt en vereenvoudigt'. Eurlings doelt op het wetsvoorstel Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML), dat in oktober 2007 door de Tweede Kamer werd goedgekeurd. Momenteel ligt het voorstel ter goedkeuring bij de Eerste Kamer. Eurlings: "Volgens dit wetsvoorstel kan een luchthavenbesluit worden genomen zonder een dubbele procedure te hoeven doorlopen. Er kan dan rechtstreeks op basis van de wet een luchthavenbesluit worden genomen, net zoals nu bij Schiphol al het geval is." De minister laat Luchtvaartnieuws.nl weten zich 'ervoor in te spannen' dat het voorstel zo spoedig mogelijk 'de kracht van wet krijgt'.
Lees dinsdag (26 augustus) het tweede deel van het interview met minister Eurlings over fictieve risico's, schijnwerkelijkheden en het grote voordeel van de 'Bestuurlijke Lus'.
Door Steven van den Berg
Interviews met de luchthavendirecteuren (members only):