BRUSSEL - KLM-topman Peter Hartman vreest dat de wereldwijde kredietcrisis tot grote problemen gaat leiden voor Europese luchtvaartmaatschappijen. “Je ziet de gevolgen nu al bij alle airlines in Europa. Het kraakt op alle fronten en er gaan maatschappijen omvallen.''
Hartman zei dat donderdag in Brussel in zijn functie van voorzitter van de Association of European Airlines (AEA), na een seminar over een gemeenschappelijk Europees luchtruim. Volgens Hartman staat Air France-KLM er relatief goed voor, maar ook zijn bedrijf ziet al teruglopende boekingen voor de business class.
“Deze crisis is ongrijpbaar. Je weet niet hoe lang die is, hoe diep en waar het oog van de storm is. Het is een gemeen ding en er komt mogelijk een domino-effect'', aldus Hartman.
Vliegbelasting
Hij is ook somber over de effecten van de vliegbelasting in Nederland. In juli en augustus zag Schiphol het aantal passagiers met 230.000 dalen. Hartman vreest dat de uiteindelijke schade voor Schiphol en KLM in de miljoenen euro's kan lopen en op jaarbasis in elk geval meer dan 500.000 passagiers minder voor KLM en 1 miljoen passagiers minder voor Schiphol.
De president-directeur van KLM weet zich in zijn oppositie tegen de vliegbelasting gesteund door de Europese Commissie die Nederland volgens hem heeft geadviseerd om de belasting niet in te voeren. Volgens de Commissie kan de belasting sowieso niet blijven voortbestaan als het systeem voor handel in uitstootrechten van CO2 in 2012 wordt ingevoerd.
Hartman is wel tevreden over de plannen voor de Single European Sky, het gezamenlijk Europese luchtruim. Dat moet ertoe leiden dat vliegtuigen in principe altijd de kortste route kunnen nemen van het ene naar het andere vliegveld.
Branstofbesparing
Nu is het zo dat vliegtuigen door de 27 luchtruimblokken en zestig luchtverkeerscentra in Europa gemiddeld 49 kilometer om moeten vliegen. Als er rechtstreeks kan worden gevlogen, scheelt dat op jaarbasis 2,4 miljard euro aan onder meer brandstof en 16 miljoen ton minder kooldioxide-uitstoot.
Volgens Hartman willen alle luchtvaartmaatschappijen graag meedoen aan de vorming van één Europees luchtruim. De ontwikkelingsfase daarvan kost 2,1 miljard euro, de uitvoering ongeveer 30 miljard. Het is de bedoeling dat de industrie in de eerste fase 700 miljoen euro bijdraagt, net als de EU-landen en Eurocontrol.
Maar wat Hartman betreft gaan de luchtvaartmaatschappijen dat geld niet op tafel leggen. “Stap daarvoor maar naar de vliegtuigfabrikanten en de makers van apparatuur in vliegtuigen'', aldus Hartman in een advies aan de EU-ministers van Transport, die donderdag in Luxemburg zullen instemmen met het plan voor één Europees luchtruim.
(c) Reismedia / ANP
Hartman zei dat donderdag in Brussel in zijn functie van voorzitter van de Association of European Airlines (AEA), na een seminar over een gemeenschappelijk Europees luchtruim. Volgens Hartman staat Air France-KLM er relatief goed voor, maar ook zijn bedrijf ziet al teruglopende boekingen voor de business class.
“Deze crisis is ongrijpbaar. Je weet niet hoe lang die is, hoe diep en waar het oog van de storm is. Het is een gemeen ding en er komt mogelijk een domino-effect'', aldus Hartman.
Vliegbelasting
Hij is ook somber over de effecten van de vliegbelasting in Nederland. In juli en augustus zag Schiphol het aantal passagiers met 230.000 dalen. Hartman vreest dat de uiteindelijke schade voor Schiphol en KLM in de miljoenen euro's kan lopen en op jaarbasis in elk geval meer dan 500.000 passagiers minder voor KLM en 1 miljoen passagiers minder voor Schiphol.
De president-directeur van KLM weet zich in zijn oppositie tegen de vliegbelasting gesteund door de Europese Commissie die Nederland volgens hem heeft geadviseerd om de belasting niet in te voeren. Volgens de Commissie kan de belasting sowieso niet blijven voortbestaan als het systeem voor handel in uitstootrechten van CO2 in 2012 wordt ingevoerd.
Hartman is wel tevreden over de plannen voor de Single European Sky, het gezamenlijk Europese luchtruim. Dat moet ertoe leiden dat vliegtuigen in principe altijd de kortste route kunnen nemen van het ene naar het andere vliegveld.
Branstofbesparing
Nu is het zo dat vliegtuigen door de 27 luchtruimblokken en zestig luchtverkeerscentra in Europa gemiddeld 49 kilometer om moeten vliegen. Als er rechtstreeks kan worden gevlogen, scheelt dat op jaarbasis 2,4 miljard euro aan onder meer brandstof en 16 miljoen ton minder kooldioxide-uitstoot.
Volgens Hartman willen alle luchtvaartmaatschappijen graag meedoen aan de vorming van één Europees luchtruim. De ontwikkelingsfase daarvan kost 2,1 miljard euro, de uitvoering ongeveer 30 miljard. Het is de bedoeling dat de industrie in de eerste fase 700 miljoen euro bijdraagt, net als de EU-landen en Eurocontrol.
Maar wat Hartman betreft gaan de luchtvaartmaatschappijen dat geld niet op tafel leggen. “Stap daarvoor maar naar de vliegtuigfabrikanten en de makers van apparatuur in vliegtuigen'', aldus Hartman in een advies aan de EU-ministers van Transport, die donderdag in Luxemburg zullen instemmen met het plan voor één Europees luchtruim.
(c) Reismedia / ANP