LELYSTAD - Bestuurders, omwonenden, belangenorganisaties en luchthavenvertegenwoordigers zijn maandag (30 maart) van start gegaan met de regionale Alderstafel Lelystad. De tafel, onder leiding van oud-minister Hans Alders, moet voor de zomer aan het kabinet een advies uitbrengen over de ontwikkeling van Lelystad Airport tot en met 2020. Op 6 maart startte een soortgelijk overleg voor de omgeving van Eindhoven Airport.
De beide regionale tafels zijn een vervolg op het door het kabinet overgenomen advies van de Alderstafel rond Schiphol. Volgens dit advies mag Schiphol tot 2020 groeien tot 510.000 vliegbewegingen. Zeventigduizend vluchten die niet van direct belang zijn voor de mainportfunctie van Schiphol worden uitgeplaatst naar de regionale luchthavens Eindhoven en Lelystad.
Volgens een woordvoerder van de Alderstafel is er tot nu toe ondanks de economische crisis geen aanleiding om deze prognose te wijzigen. Wel is onlangs in de Tweede Kamer een motie aangenomen om een geactualiseerde groeiprognose te laten maken voor de Luchtvaartnota door SEO Economisch Onderzoek. De uitkomst zal worden meegegeven aan de regionale Alderstafels die overleggen over uitplaatsing naar Eindhoven en Lelystad.
Alders adviseert na afloop van het overleg het kabinet over de wijze waarop invulling kan worden gegeven aan de groei van beide regionale luchthavens. Het kabinet gaat in eerste instantie uit van een vergroting van het aandeel civiel verkeer op de militaire vliegbasis Eindhoven en van de verdere ontwikkeling van Lelystad Airport.
Op deze luchthaven zal de start- en landingsbaan moeten worden verlengd naar 2100 meter. De luchthaven heeft maandag een milieueffectrapportage verstuurd naar de ministers van Verkeer & Waterstaat en VROM.
Van onze redactie
De beide regionale tafels zijn een vervolg op het door het kabinet overgenomen advies van de Alderstafel rond Schiphol. Volgens dit advies mag Schiphol tot 2020 groeien tot 510.000 vliegbewegingen. Zeventigduizend vluchten die niet van direct belang zijn voor de mainportfunctie van Schiphol worden uitgeplaatst naar de regionale luchthavens Eindhoven en Lelystad.
Volgens een woordvoerder van de Alderstafel is er tot nu toe ondanks de economische crisis geen aanleiding om deze prognose te wijzigen. Wel is onlangs in de Tweede Kamer een motie aangenomen om een geactualiseerde groeiprognose te laten maken voor de Luchtvaartnota door SEO Economisch Onderzoek. De uitkomst zal worden meegegeven aan de regionale Alderstafels die overleggen over uitplaatsing naar Eindhoven en Lelystad.
Alders adviseert na afloop van het overleg het kabinet over de wijze waarop invulling kan worden gegeven aan de groei van beide regionale luchthavens. Het kabinet gaat in eerste instantie uit van een vergroting van het aandeel civiel verkeer op de militaire vliegbasis Eindhoven en van de verdere ontwikkeling van Lelystad Airport.
Op deze luchthaven zal de start- en landingsbaan moeten worden verlengd naar 2100 meter. De luchthaven heeft maandag een milieueffectrapportage verstuurd naar de ministers van Verkeer & Waterstaat en VROM.
Van onze redactie