WASHINGTON - De cockpitbemanning van de Bombardier Q400 die op 12 februari neerstortte op een huis bij het Amerikaanse Buffalo, had tot kort voor het ongeluk geen idee wat ze te wachten stond. Dat blijkt uit de transcriptie van de cockpit voice recorder die de Amerikaanse Transportveiligheidsraad NTSB heeft vrijgegeven. Enkele ogenblikken voor de dramatische crash praatten de beide vliegers over werk en hun vrees voor winterse vliegomstandigheden.
De Q400 van Colgan Air, vliegend voor Continental Airlines, was opgestegen vanaf Newark Airport bij New York. Het toestel stortte neer tijdens de nadering van Buffalo-Niagara International Airport. Alle 49 inzittenden van het vliegtuig, plus één persoon op de grond, kwamen om het leven.
IJsvorming op de vleugels wordt gezien als belangrijkste oorzaak van de crash. Maar meer aspecten lijken een rol te hebben gespeeld. Op het moment dat door middel van de 'stick shaker' wordt gewaarschuwd voor een overtreksituatie, zou de captain niet adequaat hebben gereageerd. Hij trok de neus op, waardoor het toestel nog meer snelheid verloor, opzij rolde en omlaag stortte.
Luchtvaartmaatschappij Colgan Air heeft bevestigd dat de gezagvoerder in de simulator niet is getraind op overtreksituaties, maar benadrukt dat de FAA dit niet verplicht stelt. De Amerikaanse Transportveiligheidsraad NTSB onderzoek ook of de 24-jarige copilote niet te vermoeid was om te vliegen. De nacht ervoor had ze per vliegtuig gereisd om op tijd op haar werk te kunnen zijn. Ze zou hebben overwogen zich ziek te melden.
In Washington vindt deze week een hoorzitting plaats om erachter te komen of de vliegers wel voldoende getraind waren en of ze zich wel aan de regels zouden hebben gehouden. Ook het beleid van Colgan Air is het onderwerp van nader onderzoek.
Ga naar de volledige van vlucht CO3407
De Q400 van Colgan Air, vliegend voor Continental Airlines, was opgestegen vanaf Newark Airport bij New York. Het toestel stortte neer tijdens de nadering van Buffalo-Niagara International Airport. Alle 49 inzittenden van het vliegtuig, plus één persoon op de grond, kwamen om het leven.
IJsvorming op de vleugels wordt gezien als belangrijkste oorzaak van de crash. Maar meer aspecten lijken een rol te hebben gespeeld. Op het moment dat door middel van de 'stick shaker' wordt gewaarschuwd voor een overtreksituatie, zou de captain niet adequaat hebben gereageerd. Hij trok de neus op, waardoor het toestel nog meer snelheid verloor, opzij rolde en omlaag stortte.
Luchtvaartmaatschappij Colgan Air heeft bevestigd dat de gezagvoerder in de simulator niet is getraind op overtreksituaties, maar benadrukt dat de FAA dit niet verplicht stelt. De Amerikaanse Transportveiligheidsraad NTSB onderzoek ook of de 24-jarige copilote niet te vermoeid was om te vliegen. De nacht ervoor had ze per vliegtuig gereisd om op tijd op haar werk te kunnen zijn. Ze zou hebben overwogen zich ziek te melden.
In Washington vindt deze week een hoorzitting plaats om erachter te komen of de vliegers wel voldoende getraind waren en of ze zich wel aan de regels zouden hebben gehouden. Ook het beleid van Colgan Air is het onderwerp van nader onderzoek.
Ga naar de volledige van vlucht CO3407