Begrijpen ze op de ministeries in Den Haag wel dat Schiphol naast luchthaven ook een wereldstad is? Begrijpen ze wel dat ook daar de criminaliteit hard moet worden aangepakt? Juist op Schiphol, het visitekaartje van Nederland, dat met gecalculeerde chaos bouwt aan een nog mooiere toekomst. O, wordt dat wel beseft? Zet de overheid geen nationale belangen op het spel? Natuurlijk niet! O nee?
Waarom is de Koninklijke Marechaussee dan nog steeds onderbezet? Waarom werken de mannen en vrouwen van Gods eigen Wapen, zoals het wordt genoemd, dat op Schiphol is belast met de grensbewaking èn alle justitie- en politiediensten, zich zo ongenadig een slag in de rondte? Waarom staan bij de paspoortcontrole zo'n onnodig veel te lange rijen? En waarom is dan even vaak een groot deel van de balies onbezet?
Wie een uurtje een wandelingetje maakt, buiten, langs de uitgangen van het stationsgebouw, ziet met eigen ogen hoe verziekt de wereldstad Schiphol is geworden. Hoe criminele 'runners' met vervalste pasjes passagiers naar illegale taxi's op een afgelegen plek proberen te praten. Vaak met succes en gegarandeerd de onaangename verrassingen even vaak op stille plekken in de buurt van hun plaats van bestemming.
Zomaar een willekeurige proef op de som, donderdag 9 juli, 19.45 uur…Een marechaussee op een schitterende mountainbike. Het doet wat zielig aan als hij één van de vele illegale runners - merendeels Marokkaanse 'ondernemers' - sommeert de passagiers niet in de uitloop in de weg te gaan staan.
Niet de marechaussee maar de 'runner' schreeuwt dat de sterke arm op zijn fiets mee moet naar het bureau waar hij tegen hem aangifte wil doen. Hetgeen geschiedde. Een klucht, zomaar in het ondergaande zomerzonnetje. Enkele ogenblikken later staat de verongelijkte illegale taxiondernemer weer op zijn zelfde plekje. De marechaussee niet meer gezien.
Intussen gaan de pseudo-taxichauffeurs, lachend, door met hun vast lucratieve werk. Argeloze toeristen, velen blijken uit op een gezellig lang weekendje Amsterdam, trappen aan de lopende band in de overtuigingskracht van de vervalste pasjes. Effectiever kun je de voedingsbodem niet leggen voor de slechtste herinneringen aan Amsterdam. I love Amsterdam!
Wie grijpt in? Is het echt zo moeilijk, of is het wellicht door de kleine lettertjes in de wet wellicht niet toegestaan, om een paar keer per dag het plein voor het stationsgebouw van Schiphol schoon te vegen? Geen personeel? Vrijwilligers gevraagd misschien? Uiteindelijk hielp de marine ook ooit eens met succes bij een grote schoonmaak van de Dam.
Trouwens, wie controleert het strenge taxibeleid op Schiphol eigenlijk? Om over de parkeercriminaliteit - meermalen aangetoond - nog maar te zwijgen. Wie is verantwoordelijk? Wie kan bijvoorbeeld zorgen dat ook de legale taxi's met de futuristische elektrische Tesla's als indrukwekkend visitekaartje van de luchthaven, passagiers ook meenemen naar bestemmingen op enkele kilometers van Schiphol. Probeer maar eens een taxi uit de rij te krijgen voor een ritje naar Schiphol-Rijk. Al gauw een loterij met vooral nieten. En daar sta je dan. Veel bedrijven in de directe omgeving van Schiphol worden zo gedwongen hun zakenrelaties dan zelf maar op te halen op de luchthaven.
Wat gebeurt op Schiphol aan een goede eerste en laatste indruk van Nederland? Wordt het niet hoog tijd om het door de directie zelf aangeprezen 'Preferred Airport' waar te maken, maar dan ook als veilige, eerlijke een plezierige luchthaven?
Misschien toch dan maar eens de beschuldigende vinger naar onze zorgzame overheid in Den Haag. Een briefje van de Schiphol-directie naar enkele ministeries is misschien wel voldoende. Pen en papier zijn er voldoende in de vele tax free shops, al zijn de belastingvrije artikelen daar trouwens wel vaak duurder dan in een gewone prijsbewuste winkel. Maar een kniesoor die daarop let!
Arnold Burlage
[email protected]