Spannend jaar

Column Walter Schut
22 januari 2025

De verwachtingen waren hooggespannen op de nieuwjaarsreceptie van Schiphol: wat ging nieuwe baas Van Oord vertellen? Eerlijk gezegd heb ik weinig nieuws gehoord. Schiphol is aan het verduurzamen en de luchthaven wil in 2030 emissievrij zijn. Ook de 6 miljard euro investeringen de komende 5 jaar is geen nieuws. Die plannen zijn al langer bekend en leiden ertoe dat de Schipholprijzen met tientallen procenten stijgen. Geen enkel normaal bedrijf kan zich dat veroorloven. Schiphol wel. Ik snap dat er moet worden geïnvesteerd, maar het kan allemaal best een tandje minder en zuiniger.

extra add 1ste alinea: 
1

Schiphol eindigde in 2024 met 473.000 vluchten, 5 procent onder het record van 2019. Over de capaciteitsdiscussie zei van Oord weinig. Schiphol gaat daar niet over. Dat begrijp ik, en dat is maar goed ook, maar je kan er best wat van vinden.

Misschien was het niet sprankelend, maar na een paar jaar confrontatiepolitiek van cowboy Sondag hebben we wel even behoefte aan rust in de tent. Dat is hard nodig, want het wordt – ook in de woorden van Van Oord – een spannend jaar. De EU gaat binnenkort besluiten over de balanced approach en het is tevens de bedoeling dat er in 2025 eindelijk een Luchthavenverkeersbesluit komt. Minister Madlener heeft het aantal-vliegbewegingen-elastiek opgerekt naar 478.000, maar er lopen ook rechtszaken. Zo moet de staat omwonenden beter beschermen tegen geluidsoverlast en wel binnen een jaar – en dat is dus 2025.

Nou worden vliegtuigen wel stiller, maar met de capaciteitsbeperkingen kun je erop wachten dat ze op Schiphol ook een stuk groter gaan worden. En die grotere toestellen maken weer meer herrie en geven meer vervuiling. Airlines hebben plechtig beloofd om in 2050 net zero te worden. Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in. Nieuwe toestellen zijn wel – zeg 20 procent – zuiniger, maar als je er vervolgens meer en van een groter type gaat kopen, schiet je met je reductie weinig op. BARIN-voorzitter Fruitema verhaalde tijdens de Vakantiebeurs enthousiast over de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen, maar wat is hierbij de roadmap van airlines? Als de forecasting net zero is in 2050, kun je de doelen voor 2040 en 2030 daaruit afleiden zodat je weet wat voor maatregelen je in 2025 moet nemen. Ik ken geen airline die dat doet.

De reisbranche is gestart met deze zogenaamde backcasting en ik kan u vertellen dat het een hell of a job is, maar het moet! Het zou airlines sieren ook eens met een backcasting te komen van maatregelen gericht op reductiedoelen voor 2030 passend in de net zero 2050-doelstelling. Dan kan Van Oord volgend jaar niet alleen roepen dat Schiphol emissievrij is in 2030, maar dat ook de gebruikers op de luchthaven hard op weg zijn en doeltreffende maatregelen hebben genomen. Heeft ie volgend jaar wél wat spannends te melden.

Extra advertentie tonen: 
1
Column Daan Lenderink
22 jan 2025 - 12:22
Column Walter Schut
22 jan 2025 - 12:15
Column Benno Baksteen
18 jan 2025 - 18:07
Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen