Trump, onze economische onzekerheid en de luchtvaart

Marc Litjens
8 april 2025

In een wereld vol geopolitieke spanningen en grote economische onzekerheid zou je verwachten dat landen hun vitale infrastructuur beschermen. Toch kiest Nederland, als enige land ter wereld, ervoor om de luchtvaart op Schiphol te laten krimpen. Juist nu, wanneer economische stabiliteit en strategische verbindingen belangrijker zijn dan ooit, is dat geen vooruitstrevend beleid maar onverantwoord en minder briljant bestuurlijk gedrag.

extra add 1ste alinea: 
1

Wereldwijd zien we dat landen hun economie en infrastructuur onderhouden of versterken om weerbaar en operationeel te blijven. Nationale belangen en strategisch denken zijn terug op het wereldtoneel. Maar niet in Den Haag. Nederland lijkt zijn eigen toegangspoort, de “Mainport-strategie” tot de wereld op te offeren voor de bloemetjes en de bijtjes. 

Schiphol is al jarenlang geen luxe, maar een essentieel knooppunt voor handel, kennis, toerisme, medische distributie en internationale samenwerking. Wat je vrijwillig afbouwt, krijg je niet zomaar terug. En reken maar dat de Trump-regering de slotbeperking onder de aandacht zal brengen.

Luchtvaart is onderdeel van onze vitale infrastructuur. Geen sector die je tijdelijk uitzet en weer opstart. Krimp betekent verlies van routes, expertise, slots, werkgelegenheid, verslechtering van het vestigingsklimaat en onze internationale handelspositie. In crisistijd, zoals nu bij conflicten, blijft de lucht vaak de enige veilige toegang. Waarom zouden we die uitgerekend nu beperken? Waarom?

Nederland leeft van internationale handel via de (lucht)havens en bereikbaarheid. Zonder sterke luchtvaart verzwakt ons vestigingsklimaat, verdwijnen banen en verplaatsen bedrijven zich naar het buitenland. Men hanteert de kaasschaafmethode met een paar procent hier en nog een paar procent daar. Het MKB en de logistieke sector worden het eerst geraakt. Ondertussen hangt er een recessie als een donkere wolk boven Europa. Juist nu strategische sectoren afbouwen, is onverstandig en onnodig zelfverzwakkend. Brood op de plank is noodzaak en milieu is een dure luxe.

De luchtvaart denkt in visies en scenario’s, lange termijn en veerkracht. Deze denkwijze zou de politiek ook kunnen omarmen. Een visie langer dan vier jaar is zeer welkom. Wat je vandaag afbreekt, is morgen niet zomaar operationeel. Concurrenten staan klaar om onze positie over te nemen. Beleid zou moeten rusten op transparantie, feiten, realisme en nationaal belang in overeenstemming met een wereldwijde blik, niet op activistische druk en politiek sentiment.

De wereld wordt vandaag door Donald opnieuw ingericht. Landen beschermen hun infrastructuur, versterken hun economie en denken strategisch. Nederland moet daar nu in mee. Niet door te krimpen, maar door wereldwijd koers te houden. Want wat weg is, komt niet zomaar terug.

Extra advertentie tonen: 
1
Kees Bikker
26 mrt 2025 - 11:37
Column Daan Lenderink
14 mrt 2025 - 16:13
Column Daan Lenderink
26 feb 2025 - 13:42
Column KJ van Woerkom
31 jan 2025 - 16:30
Column Daan Lenderink
22 jan 2025 - 12:22
Column Walter Schut
22 jan 2025 - 12:15
Column Benno Baksteen
18 jan 2025 - 18:07
Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen