Jan Cocheret: SAFA

19 november 2012

Na de landing in Barcelona, hoor ik van het grondpersoneel, dat we een SAFA inspectie krijgen. SAFA staat voor Safety Assessment of Foreign Aircraft en is een uitgebreide vliegtuiginspectie van de Europese autoriteiten om te kijken of de niet-Europese maatschappijen zich wel aan alle regels en voorschriften houden. Als blijkt dat je je als buitenlander aan alle regeltjes houdt dan krijg je een papiertje met een handtekening plus een vriendelijk hand en mag je weer vertrekken, maar o wee, als er iets niet klopt. Dan zijn de rapen gaar. Als het kan mag je het eerst herstellen, maar lukt dat niet, dan blijf je voorlopig wel even aan de grond. Of erger....

Nadat alle passagiers zijn uitgestapt, stellen de heren zich keurig aan mij voor. Ze leggen de procedure uit en vragen om toestemming voor de inspectie. Natuurlijk heb je weinig te kiezen, maar toch gaf ik enthousiast toestemming. Het is fantastisch hoe wij dankzij de technische vooruitgang, maar vooral ook door de daarbij behorende procedures en regelgeving in de grote luchtvaart tot een ongekend hoog veiligheidsniveau zijn gekomen, maar dan moeten we er ons wel allemaal aan houden.

We zijn bijna aan het eind van de inspectie als de inspecteur nog een laatste vraag heeft. Op het beladingschema van het vliegtuig staat dat het toestel een operationeel leeggewicht heeft van 177312 kg. Volgens de boordboeken zou het basisgewicht van het vliegtuig 177677 kg moeten zijn. Een verschil van 365 kilootjes. Het is net ééntiende procent van het maximale startgewicht van deze grote Boeing, maar het klopt niet. Houston, we have a problem!

Ik begrijp er niets van en kan me ook niet voorstellen dat het gewicht op welke manier dan ook, al dan niet met opzet, verkeerd zou kunnen zijn. Aan de andere kant is alles inmiddels zo geautomatiseerd, dat je ook niet altijd precies meer weet waar de cijfertjes vandaan komen. Als het gezamenlijk doorbladeren van alle boeken en computerprogramma’s in de cockpit geen verklaring van de extra kilo’s oplevert, gooi ik mijn laatste hulplijn in de strijd:‘phone a friend’ en ik bel naar het operationeel centrum van mijn maatschappij.

Het antwoord is even simpel als verhelderend. Het vliegtuig waar we vandaag mee vliegen, vliegt meestal op de langste afstanden en vandaar dat er met de zwaarste keukengewichten is gerekend. Langer vliegen betekent meer eten en drinken mee. Voor de kortere vluchten is er daarom een correctietabel. In dit geval kan ik precies 365 kilo van het operationeel leeggewicht aftrekken. Opgelucht laat ik mijn nieuwe cockpitvrienden de correctietabel en de berekening zien.

De handtekening gaat op het formulier en ik krijg een vriendelijke hand. Bijna twee uur na de landing kan ik de verlossende woorden in het technische boordjournaal schrijven: SAFA Audit conducted. Nil findings.

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen