Jan Cocheret: Tijd voor een ander geluid

19 april 2014

Schiphol moet en zal uitbreiden op Lelystad. Dat is de boodschap die Schiphol in het ondernemingsplan Lelystad Airport de wereld in slingert! Als het niet zo treurig was, is het eigenlijk wel vermakelijk om te lezen hoe alle mogelijke feiten en argumenten zorgvuldig naar dezelfde conclusie worden gebogen door de vele hardwerkende beleidsmakers die aan het boekje meegewerkt hebben.

Uitbreiding op Lelystad is niet alleen de allerenigste optie, het is ook nog eens de allerbeste oplossing voor het keren van het tij als Schiphol vol is. Het is het beste voor Schiphol, voor Lelystad, voor de omwonenden, voor alle reizigers, kortom voor alles en iedereen!

Natuurlijk begrijp ik Schiphol wel. Schiphol is zelf slachtoffer. Hoezo zou Schiphol helemaal vol zijn met 580.000 vliegtuigbewegingen per jaar? De luchthaven steekt qua oppervlakte bijna ieder ander Europees vliegveld in zijn zak. Met zes start- en landingsbanen rondom een geweldige, supermoderne terminal en de beste verkeersleiding ter wereld heeft het vliegveld meer te bieden dan London Heathrow en Frankfurt samen. Waarom moet er dan bij het bereiken van 510.000 bewegingen naar uitbreiding elders gezocht worden? Het antwoord is: geluid! Onze nationale luchthaven, die met een beetje inschikken nog minstens honderdduizend vliegbewegingen erbij zou kunnen hebben, gaat al veel eerder op slot vanwege de wereldvreemde geluidsoptelsommetjes die al jaren in Nederland gemaakt worden.

Mathematisch en natuurkundig zal het wellicht best kloppen, maar als je er vijf minuten over nadenkt, dan weet je direct dat het nergens op slaat. Een vliegtuig van een bepaald type dat op een bepaalde dag in de week en een bepaalde tijd start of landt, maakt volgens het model een vooraf bepaalde hoeveelheid geluid. Tel al die waardes bij elkaar op en je weet precies hoeveel geluid er bij een vliegveld geproduceerd is. Dan spreken we ook nog een bepaald maximum af en klaar is kees. Het heeft helaas niets met de realiteit te maken. Maar ja, zo is het afgesproken, dus dat blijft het uitgangspunt. Als we dat zouden weggooien, dan kunnen we helemaal opnieuw beginnen...

Misschien is dat ook wel het beste dat we op dit moment kunnen doen. Daarna even goed nadenken wat we precies willen bereiken. Dan misschien even pas op de plaats maken en niet meteen weer ergens anders, in dit geval boven de polder, weer meer geluid maken. Met nieuwe rekensommetjes, die natuurlijk niets met de cijfertjes van Schiphol te maken hebben. Meer vliegen, meer geluid, maar minder last? Het is tijd voor een heel ander geluid!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het simpele feit dat werkelijk helemaal niemand op verplaatsing van vluchten van Schiphol naar Lelystad zit te wachten. Of dat het aantal vliegbewegingen tegenwoordig helemaal niet meer zo hard groeit.

Jan Cocheret
[email protected]


Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

19 nov 2021 - 11:00
Walter Schut
17 nov 2021 - 17:20
22 okt 2021 - 15:51
14 okt 2021 - 09:01
ICE-trein
29 sep 2021 - 08:38
17 sep 2021 - 14:33
17 aug 2021 - 14:51
Benno Baksteen
16 aug 2021 - 15:30
15 aug 2021 - 11:09
Walter Schut
21 jul 2021 - 15:05
Benno Baksteen
17 jul 2021 - 13:49
9 jul 2021 - 11:33
9 jun 2021 - 16:49
25 mei 2021 - 13:25
29 apr 2021 - 11:27
21 apr 2021 - 12:29
Walter Schut
19 mrt 2021 - 12:38
13 mrt 2021 - 12:47
Copyright Reismedia BV 2021 - Cookieinstellingen