John Jansen: Vlieg met uw tijd!

1 september 2015

Onlangs was ik in het luchtvaartthemapark Aviodrome in Lelystad. Daar staat een replica van het stationsgebouw van Schiphol uit 1928. Fascinerend om de schaalgrootte te zien van de luchtvaart uit die tijd. Dit gebouwtje past wel tig keer in het huidige terminalcomplex van onze nationale luchthaven. Maar het leukste van het bezoek aan deze kleine voorloper van de grote terminal was toch wel een staande klok in de 'Plesman/Fokker-zaal' bovenin het gebouwtje. 

Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de KLM is die in 1929 aangeboden aan directeur Albert Plesman van de KLM. De klok voert de slogan: ”De tijd vliegt, vliegt met uw tijd”.
Dat was in een tijd dat KLM nog dé toonaangevende luchtvaartmaatschappij van Europa en misschien wel van de wereld was. Als je een beetje met je tijd mee ging, dan vloog je KLM, want die airline vloog voorop en met z’n tijd mee.

Aan de tekst op die klok moest ik denken toen ik het bericht las dat KLM besloten heeft om het interieur van z’n Airbus A330-vloot niet aan te passen aan de eisen van deze tijd. Gezien alle ontwikkelingen in de burgerluchtvaart kunnen we rustig stellen dat de tijd anno 2015 een stuk sneller vliegt dan zo’n negentig jaar geleden. Maar als je als luchtvaartmaatschappij niet met die tijd meevliegt, verlies je terrein. Weliswaar gaat het nu nog maar om een vliegtuigtype en wordt er gezegd dat dit voorlopig is, maar voor de klant is dit een teken aan de wand. Zal niet de eerste keer zijn dat van uitstel afstel komt. Dit is niet de weg. KLM moet mee blijven vliegen met z’n tijd. Misschien zelfs qua vernieuwing van het business class-interieur een voorbeeld nemen aan Air France. 

Een aan deze tijd aangepast interieur is natuurlijk geen doel op zich. Het is een middel tot het ultieme doel: het centraal stellen van de reiziger. Want de klant gaat in ieder geval met de tijd mee. Als internationale zakenreisorganisatie hebben wij bij ATPI een antenne in de markt. Wij zien business travellers verschuiven van de ene airline naar een andere. Dat gebeurt door het prijsniveau, maar zeker ook door het niveau van het geboden product. De verhouding tussen prijs en prestatie speelt nog sterker dan in het verleden. Als je ziet dat loyalty-programma’s van traditionele netwerkmaatschappijen langzaam afbrokkelen, dan is ook dat een teken aan de wand. De tijd vliegt voorbij!

Netwerkmaatschappijen als de KLM zouden de bakens moeten verzetten nu het nog kan. Voortgaan op de huidige weg leidt tot een verdere afbrokkeling. In plaats van niet investeren in het product, zou daar juist wel in moeten worden geïnvesteerd. 

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Werkt het huidige partnership niet goed, dan zou met grote spoed naar een financieel sterkere partner gezocht moeten worden. Maar dan moet de overheid natuurlijk niet de bewegingsruimte van zo’n mogelijke partner (denk aan Etihad) op voorhand beknotten. 

Voor de KLM, met z’n rijke verleden, lonkt in een nieuw samenwerkingsverband dan een nieuwe toekomst. En dat komt goed uit. Immers,  de luchtvaartmaatschappij viert over vier jaar (als allereerste ter wereld!) zijn eeuwfeest. Terwijl Schiphol als vliegveld volgend jaar al een eeuwfeest viert. Jawel: de tijd vliegt! Passagiers vliegen na honderd jaar nog steeds met hun tijd. En nog steeds met de KLM via het netwerk op Schiphol. 

John Jansen
International Boardmember ATPI

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019