Extra newsalert: we betalen te veel voor onze nieuwe koninklijke Boeing. Dat suggereert althans het NRC vandaag. “Een Airbus was miljoenen goedkoper geweest.” Ja, op papier wel. Maar een vliegtuig aanschaffen vergt wat meer dan alleen een pinbetaling bij een vliegtuigbouwer. Typisch Nederlands om tóch door te discussiëren over de beslissing om een Boeing 737BBJ voor onze regering aan te schaffen.
Waarom zou de Nederlandse overheid gaan winkelen bij Airbus als geen enkele Nederlandse luchtvaartmaatschappij met de Airbus A320-serie vliegt? KLM, TUI, Transavia, Corendon, allemaal vliegen ze met de Boeing 737. KLM, dat sinds jaar en dag de bemanning levert voor het regeringsvliegtuig, heeft de operationele ondersteuning en technische faciliteiten in huis om de komende decennia te zorgen voor een puike conditie en een vlekkeloze vluchtuitvoering van de PH-GOV, die in 2019 in gebruik moet worden genomen.
Niet om de NRC-collega’s af te branden – kritische vragen stellen is een must als journalist – maar eerder trachtten ook andere media toch vooral een “oh kijk eens mensen, wat Den Haag allemaal doet met ónze centen” beeld te schetsen rondom de aankoop van het nieuwe toestel. Dat mocht ik zelf van dichtbij meemaken toen ik meewerkte aan een item van EditieNL op RTL4, waarin ook de vraag “kon het niet wat goedkoper en hebben we eigenlijk niet te veel betaald” centraal stond.
Was een Airbus goedkoper? Ja. Was het praktischer geweest? Absoluut niet. De enige kandidaat die in de buurt zou komen was de Lineage 1000 van Embraer. Die vliegt echter aanzienlijk minder ver dan de Boeing 737 en kan minder passagiers en bagage meenemen. Van binnen is het bovendien nog een stuk krapper ook. Dus: stoppen met zeuren, binnenkort de kans grijpen om nog één keer aan boord te kijken van de PH-KBX en dan binnenkort met open mond de PH-GOV verwelkomen als nieuwste kroonjuweel.