Prof. Dr. Hugo Roos: Ryanair versus KLM

18 september 2015

Er staan grote belangen op het spel! Ryanair heeft laten weten op Schiphol verder te willen groeien. KLM zit die ambities in de weg. Ryanair zou de perfecte partner kunnen zijn van KLM, waar het KLM niet voldoende lukt om Transavia te doen uitgroeien tot low-cost feeder voor het intercontinentale netwerk. De luchthavendirectie wil Ryanair waarschijnlijk ruimte geven doch kan dat niet vanwege rechten op start- en landingsslots die KLM heeft.

Hier werkt een wet die ik al vele jaren aan mijn studenten voorhield: op een door congestie getroffen luchthaven speelt zich een concurrentiespel af met slots als inzet. Via een speltheoretische analyse kan worden aangetoond dat dit spel eindigt via een uitputtingsslag waarin een van de luchtvaartmaatschappijen het loodje legt. De acties van de vliegers om behoud van rechten versnelt dit proces van uitputting.

Waardoor ontstaat die congestie en waartoe leidt dat? Congestie ontstaat door een expansief 'hubbeleid' van een luchtvaartmaatschappij, gepaard aan een streven om alle vrijkomende slots te willen beleggen, teneinde concurrentie buiten de deur te houden. De expansieve luchtvaartmaatschappij wordt uiteindelijk geconfronteerd met een luchtvaartdirectie die 'schaarsteprijzen' wil gaan rekenen voor de slots en met dure productiefactoren arbeid en grond.

Tot zover de theorie. Zien wij nu iets helderder het scenario dat zich mogelijkerwijze op Schiphol zou kunnen voltrekken? Dat is slechts ten dele het geval. Het theoretische model gaat uit van de niet onbelangrijke premisse dat luchtvaartmaatschappijen zich overal vrij kunnen vestigen. Dat geldt voor Europese feedermaatschappijen als Ryanair tot op zekere hoogte.

Doch voor KLM geldt dat niet gebonden als het is door de bilaterale luchtvaartverdragen van Nederland. Het spel eindigt waarschijnlijk in een soort symbiose tussen de hubcarrier KLM en de feedermaatschappijen. In de biologie komt dat vaker voor: een virus heeft belang bij het voortleven van zijn gastheer en niet bij de dood van de gastheer.

Het spel is nu echter weer iets ingewikkelder omdat ook voor Air France op Charles de Gaulle het zelfde spel zich zal gaan afspelen en dan zullen de belangen van KLM het afleggen tegen de belangen van Air France. Air France en vliegers verscherpen door het vasthouden aan hun belangen het concurrentiespel op de luchthaven Schiphol tussen KLM en Ryanair.

Ryanair heeft ook nog diepe zakken...

Prof. Dr. Hugo B. Roos
Emeritus hoogleraar
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen