Ton Scherrenberg: Bye, bye 2010

18 december 2010

Aan het einde van ieder jaar probeer ik altijd even terug te denken aan de (luchtvaart)gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Zo ook nu weer en het eerste dat mij te binnen schoot was de aswolk die vanaf IJsland op Europa werd 'afgevuurd'. Deze aswolk was in staat om de luchtvaart in bijna geheel Europa plat te leggen. Er is toen voldoende over gezegd en geschreven dus op de vraag of dit werkelijk noodzakelijk kom ik niet meer terug. Wel blijft het een bijzondere gebeurtenis waarbij over de hele wereld passagiers en bemanningsleden 'vastzaten' en niet naar Europa konden terugkeren of vanuit Europa konden vertrekken.

Aan het einde van 2009 wenste ik alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen voor 2010 veel starts en landingen. Omdat dit een positief effect zou hebben op de werkgelegenheid in de Nederlandse luchtvaart. Aan het einde van 2010 kan ik tot mijn vreugde constateren dat het met die werkgelegenheid in de luchtvaart eindelijk weer de goede kant opgaat. Er is een grote vraag naar cabinepersoneel en dat is lang geleden. De resultaten van de luchtvaartmaatschappijen gaan ook weer de goede kant op. Alleen transavia.com blijft achter als het gaat om verbeterde resultaten.

De reden daarvan is gelegen in de moordende concurrentie in de low cost markt. Deze wordt in Europa aangevoerd door Ryanair. Persoonlijk vind ik Ryanair een onbetrouwbare partij in de Europese luchtvaartmarkt. Als het even tegenzit sluit de maatschappij ergens in Europa een hub met dezelfde snelheid als waarmee zij deze heeft geopend.

Een recent voorbeeld hiervan is de luchthaven Weeze. Nu men in Duitsland over is gegaan tot de invoering van een vliegtaks (dom, dom, dom Angela), heeft Ryanair besloten een groot deel van de activiteiten op Weeze te beëindigen. Dit houdt in dat deze luchthaven 700.000 passagiers per jaar minder te verwerken krijgt. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit goed nieuws vind, met name voor de werkgelegenheid in Nederland.

Bovendien ben ik toch al geen fan van Ryanair en dat wordt veroorzaakt door het feit dat die maatschappij denkt zich nog steeds te kunnen permitteren om het cabinepersoneel volledig uit te buiten. Bij deze een paar voorbeelden. Iemand die besluit bij deze maatschappij als cabin attendant te gaan vliegen moet £ 1400 betalen om 'de opleiding' te mogen volgen. Maandelijks moet er £ 25 worden betaald om het uniform van Ryanair te mogen dragen. De stewards en stewardessen krijgen alleen betaald als ze vliegen. Dus geen vlucht betekent geen inkomsten. Zeer lange werkdagen waardoor vermoeidheid de kans krijgt om toe te slaan en dat gaat uiteraard weer ten koste van de veiligheid. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar iedereen die wil weten hoe het daar toe gaat moet maar eens op de site van vakbond ITF kijken. In een ongeveer 50 minuten durende documentaire wordt hier getoond wat er allemaal mis is bij deze luchtvaartmaatschappij en dat is niet weinig. Onbegrijpelijk dat 'Europa' dit allemaal toestaat.

Daarom zou ik alle landgenoten op willen roepen om in 2011 te kiezen voor een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Als dat een low cost carrier moet zijn dat kan bijvoorbeeld transavia.com u naar vele bestemmingen in en buiten Europa brengen. Nederlandse cabin attendants zijn uitstekend opgeleid, pure professionals en bij alle maatschappijen in Nederland staat de veiligheid hoog in het vaandel.

Ton Scherrenberg
Voorzitter Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC)

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019