Schiphol-president Jos Nijhuis schijnt er nu echt een gewoonte van te maken om de vrijwel complete luchtvaartsector tegen zich in het harnas te jagen. In zijn nieuwjaarstoespraak veegde hij opnieuw de vloer aan met het initiatief voor een Luchtvaarttafel, als onderdeel van de ondernemersorganisatie VNO-NCW. Geen behoefte om weer aan lange tafels te gaan zitten om over de toekomst van zijn mainport te praten.
De Schiphol-directeur voerde aan dat alle partijen in de luchtvaartsector het daarover inmiddels wel eens zijn. Niets is overigens minder waar. Veel van de conflicten en de belabberde sfeer in het luchtvaartwereldje vinden nu juist hun oorsprong in telkens oplaaiende conflicten en vooral zorgen over de toekomst van Schiphol. Jos Nijhuis vergeet dat de luchthaven publiek bezit is, dat ten dienste van alle gebruikers dient te staan. Solistische opereren, zonder harmonieuze dialoog, past daarbij niet.
Overigens schets de luchthaven-bestuurder de rol van de Luchtvaarttafel - vermoedelijk doelbewust - verkeerd. Het is niet de bedoeling om uitsluitend over de toekomst van de mainport te praten. Het doel is veel breder: de luchtvaartsector, inclusief Schiphol één stem en waar nodig één vuist te laten maken, zoals tal van andere bedrijfssectoren in ons land van horeca tot Bovag en van Hiswa tot de metaalindustrie. Gezamenlijk ondernemen om gemeenschappelijke belangen in de breedste zin te behartigen.
Op de nieuwjaarsreceptie van Schiphol zei de topman dat voor de luchthaven de tijd van afwachten voorbij is. "We moeten in de aanval, weer pionieren, nog meer vernieuwen." De samenstelling van reizigers baart zorgen: groei vooral bij passagiers binnen Europa met prijsvechters. De aantallen transferreizigers en mensen op verre vluchten stagneren. Daar moet Schiphol het juist van hebben.
Waar hebben we dat al eerder gehoord. Ontstonden over die zorgen met de sector nu juist niet de broeierige sfeer en de conflicten? "We groeien harder dan grote Europese concurrenten, maar minder dan die in Turkije en het Midden-Oosten", zei Jos Nijhuis. Is dat niet de bekende vos die plots de passie preekt...?
Ook het aantal starts en landingen op Schiphol – vorig jaar 438.000, nog een plusje van 3 procent – staat onder druk. Vijftien jaar geleden waren het er 433.000. "Amsterdam verliest steeds meer marktaandeel. De positie als wereldknooppunt kalft af", menen analisten. Helemaal mee eens.
Geen woord daarover van de Schiphol-directeur, die daarentegen wel benadrukte dat de ontwikkeling van Lelystad Airport ondanks alle veranderingen en afnemende groei desalniettemin noodzakelijk blijft.
De luchtvaart trachtte de Schiphol-president te paaien met zijn "goede" nieuws door de luchthaventarieven in 2015 met 7 procent te verlagen. Waarom eerst jarenlang ruzie moest worden gemaakt omdat dezelfde Schiphol-topman aanvoerde dat verhogingen onontkoombaar waren en verlagingen, waarom van de luchtvaartmaatschappijen tijdens de crisis smeekten, uitgesloten waren, blijft het grote raadsel van Schiphol.
Niet fraai allemaal en bovenal onbegrijpelijk dat dit drama al zo lang kan voortduren! Aan dit soort doorzichtige charme offensief heeft de luchtvaartsector geen enkele behoefte. Misschien is een luchtvaarttafel daarom zo gek nog niet!
Arnold Burlage
[email protected]