Het deed afgelopen weken met alle ellende berichten rond en over de KLM even denken aan de VVD sores, waarvan de onthullingen zo kort voor de verkiezingen werden toegedicht aan mogelijk kwade opzet. Lekken, onderwereld en wat dies meer zij.
In geval van de KLM liggen de zaken anders en lijken die minder gemakkelijk oplosbaar dan het ontmaskeren van slechts daders. De pijn zit bij de Koninklijke diep en voor een belangrijk deel in de band met het Franse moederbedrijf, die steeds meer gaat knellen.
Nu de KLM de vrije teugel niet meer heeft en er in Parijs verschillende kapiteins op het schip zitten met meer kennis van politiek dan van koers houden, begint dat gevaarlijke negatieve gevolgen te krijgen.
Zie hier een willekeurige greep uit de kettingreactie met slecht nieuws:
- 'moord' op Martinair Cargo;
- uitstel van vliegtuigaankopen;
- schrappen van vluchten vanwege te broze aantallen passagiers;
- stagnerende cao onderhandelingen;
- financieel directeur van de KLM die vanuit Parijs onder vuur ligt;
- onrust onder het personeel en last but not least de Franse staat, die het contract wil verlengen van Alexandre de Juniac, de hoogste baas van Air France KLM, die met recht en meer dan één reden gebrek aan visie en luchtvaart-dna wordt verweten.
Zo'n kapitein Alexandre aan het roer is na al meerdere blunders ronduit gevaarlijk, nog los van zijn mede-bestuurders op de brug, die evenmin de ijsbergen zien, omdat ze alleen maar met zichzelf en hun Machiavelli-praktijken bezig zijn.
Op al deze bijna dagelijks opeenvolgende slechte berichtgeving over 'onze' KLM leek afgelopen dagen geen enkele regie meer te zitten of het zou die van een olifant in de porseleinkast moeten zijn. Moest dit wel allemaal tegelijk, dag na dag, de wereld worden ingestuurd? Het ene bericht was nog niet verwerkt of het andere bericht zorgde voor welhaast nog meer verbazing.
Wie probeert wie te laten struikelen, kwam op als vraag. Sinds een gezaghebbende bron in de KLM-top mij verzekerde dat onlangs zelfs een eigen advocatenkantoor van de KLM vanuit Parijs de opdracht kreeg zonder dit bij KLM te melden informaties te verzamelen - naar verluidt over de corporate afdelingen van KLM - is het vermoeden van kwade opzet nog maar moeilijk te onderdrukken.
Misschien wordt het tijd voor een serieus onderzoek dat de hele gang van zaken rond de overname van KLM door Air France tot en met heden eens tegen het licht houdt. Niet alleen het belachelijk lage bedrag dat destijds vanuit de lichtstad voor KLM werd neergeteld en de nu telkens spaarzaam mondeling en niet schriftelijk gegeven garanties beginnen steeds meer vragen op te roepen. Vooral de regie over onze nationale luchtvaartmaatschappij in Parijs, waar de politiek nog een grote vinger in de pap heeft, begint voor een vieze smaak te zorgen.
Arnold Burlage
[email protected]