DEN HAAG - Tijdens de hulpverlening na de crash van een vliegtuig van Turkish Airlines bij Schiphol begin 2009 ging het een en ander mis. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een dinsdag (6 juli) gepubliceerd rapport. Volgens de raad hebben hulpverleners tijd verloren bij het aanrijden naar de rampplek omdat het uitwisselen van informatie niet goed verliep.
Ook de registratie van slachtoffers verliep gebrekkig. Daardoor bestond er lang onduidelijkheid over de namen en de toestand van de inzittenden van de Boeing 737.
De OVV stelt verder dat er te veel plannen zijn voor de hulpverlening na vliegtuigongevallen op of rond Schiphol. Zo verschillen de regels wanneer een toestel binnen of buiten de hekken van de luchthaven neerkomt. Dat leidt tot onduidelijkheid over de te volgen procedure.
Eerder was al bekend dat C2000, het communicatiesysteem van de hulpdiensten, geregeld plat lag na de crash. De raad stelt nu dat dit niet kwam door technisch falen, maar door verkeerd gebruik. Er waren te veel hulpverleners die het systeem gebruikten en te veel gespreksgroepen.
De Veiligheidsregio Kennemerland is sinds 2008 volledig verantwoordelijk voor de hulpverlening rond Schiphol. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid oordeelde in 2008, 2009 en 2010 nog dat die regio prima in staat was om een vliegtuigcrash goed af te handelen.
De OVV vindt in dit verband dan ook dat de fouten die begin vorig jaar werden gemaakt, niet hadden mogen gebeuren. “De Veiligheidsregio Kennemerland had dit ongeval zonder problemen moeten afhandelen.”
De Veiligheidsregio Kennemerland zegt het rapport van de OVV te gebruiken om de rampenbestrijding verder te verbeteren. De hulpdiensten in de regio waren daar al mee bezig.
De kritiek van de Onderzoeksraad op de hulpverlening is enigszins opmerkelijk. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid en de Inspectie voor de Gezondheidszorg kwamen in juni vorig jaar namelijk ook al met een rapport hierover. Zij constateerden nog dat er weliswaar zaken niet goed gingen, de problemen met C2000 bijvoorbeeld, maar dat de hulpverlening in zijn geheel zeker een voldoende verdiende.
Het vliegtuig van Turkish Airlines stortte woensdagochtend 25 februari 2009 tijdens de landing neer in een weiland vlakbij Schiphol. Negen mensen kwamen om en een groot aantal anderen raakte gewond.
(c) Reismedia / ANP
Ook de registratie van slachtoffers verliep gebrekkig. Daardoor bestond er lang onduidelijkheid over de namen en de toestand van de inzittenden van de Boeing 737.
De OVV stelt verder dat er te veel plannen zijn voor de hulpverlening na vliegtuigongevallen op of rond Schiphol. Zo verschillen de regels wanneer een toestel binnen of buiten de hekken van de luchthaven neerkomt. Dat leidt tot onduidelijkheid over de te volgen procedure.
Eerder was al bekend dat C2000, het communicatiesysteem van de hulpdiensten, geregeld plat lag na de crash. De raad stelt nu dat dit niet kwam door technisch falen, maar door verkeerd gebruik. Er waren te veel hulpverleners die het systeem gebruikten en te veel gespreksgroepen.
De Veiligheidsregio Kennemerland is sinds 2008 volledig verantwoordelijk voor de hulpverlening rond Schiphol. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid oordeelde in 2008, 2009 en 2010 nog dat die regio prima in staat was om een vliegtuigcrash goed af te handelen.
De OVV vindt in dit verband dan ook dat de fouten die begin vorig jaar werden gemaakt, niet hadden mogen gebeuren. “De Veiligheidsregio Kennemerland had dit ongeval zonder problemen moeten afhandelen.”
De Veiligheidsregio Kennemerland zegt het rapport van de OVV te gebruiken om de rampenbestrijding verder te verbeteren. De hulpdiensten in de regio waren daar al mee bezig.
De kritiek van de Onderzoeksraad op de hulpverlening is enigszins opmerkelijk. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid en de Inspectie voor de Gezondheidszorg kwamen in juni vorig jaar namelijk ook al met een rapport hierover. Zij constateerden nog dat er weliswaar zaken niet goed gingen, de problemen met C2000 bijvoorbeeld, maar dat de hulpverlening in zijn geheel zeker een voldoende verdiende.
Het vliegtuig van Turkish Airlines stortte woensdagochtend 25 februari 2009 tijdens de landing neer in een weiland vlakbij Schiphol. Negen mensen kwamen om en een groot aantal anderen raakte gewond.
(c) Reismedia / ANP