SCHIPHOL-RIJK - Eén van Nederlands grootste zakenreisorganisaties, ATPI, vraagt luchtvaartmaatschappijen om opheldering over de brandstoftoeslagen op vliegtickets. De prijzen van tickets zijn de afgelopen jaren sterk gestegen, vooral door de stijgende olieprijzen. Nu de olieprijzen fors dalen, blijken de ticketprijzen niet mee te bewegen, concludeert de zakenreisagent.
"ATPI krijgt vragen van klanten die het vreemd vinden dat de dalende olieprijs niet wordt doorberekend in de uiteindelijke ticketprijs", meldt Divisional Managing Director van ATPI Nederland, Willem Starink. Het is volgens Starink lastig om aan klanten uit te leggen waarom de ticketprijzen inmiddels niet worden gecorrigeerd.
"Cosumenten merken de daling van de de olieprijzen direct aan de benzinepomp, het is de vraag wanneer de passagiers hier voordeel van gaan ondervinden", redeneert de ATPI-directie.
"Het bedrijfsleven probeert in deze tijd haar kosten zo goed mogelijk onder controle te houden, als zo’n verlaging van ticketprijzen dan achterblijft roept dat vragen op. Dit is een ontwikkeling die onmiddellijke aandacht verdient van de reis- en luchtvaartsector", meent de ATPI-directeur.
ATPI stelde in 2012 ook verschillende taxen en toeslagen op vliegtickets aan de kaak, nadat die in één jaar veel harder waren gestegen dan de netto ticketprijs. De bijkomende kosten op tickets waren toen vijf procent hoger dan een jaar eerder.
Hedging
Een woordvoerder van KLM reageert op de discussie die ATPI naar voren brengt met de verklaring: "Een dalende olieprijs betekent niet dat onze kosten voor brandstof meteen zakken. De olieprijs is slechts één factor, maar er speelt meer mee, zoals bijvoorbeeld 'hedging'. Bovendien vliegen wij niet op ruwe olie, maar op kerosine. De olieprijs zegt daarom niet alles. De hoogte van de toeslag is dus niet te voorspellen door alleen de olieprijs te volgen. KLM houdt alle factoren nauwgezet in de gaten en zal op basis van ontwikkelingen de toeslag aanpassen."