WOENSDRECHT - Ondanks dat de fabriek in 1996 de deuren sloot blijven de vliegtuigen van Fokker populair. In het eerste halfjaar van 2017 vonden zeventien toestellen een nieuwe eigenaar, waaronder de koninklijke PH-KBX.
In totaal werden twaalf Fokker 50’s, drie Fokker 70’s en twee Fokker 100’s geplaatst bij vier bestaande en vijf nieuwe Fokker-gebruikers. Vorig jaar waren dat er rond deze tijd nog 23.
Volgens GKN Aerospace, waar Fokker onder valt, vliegen er wereldwijd nog zo’n vierhonderd Fokkers rond bij luchtvaartmaatschappijen, wat de betrouwbaarheid van de toestellen onderstreept.
In Europa nam het Cypriotische TUS Air twee Fokker 100’s in gebruik. Daarnaast gingen twee voormalige Fokker 70’s van KLM Cityhopper naar Air KBZ in Myanmar. Het Australische Alliance Airlines nam de Fokker 70 PH-KBX van de Nederlandse regering over, waarmee het de grootste Fokker-gebruiker ter wereld is.
In totaal verhuisden zeven Fokker 50’s naar diverse partijen in Afrika. Daarnaast nam het Mexicaanse Maya-ir een Fokker 50 in dienst en kocht Avmax in Canada alle vier Fokker 50’s van Air Iceland, dat de toestellen verving door de Bombardier Q400.
“We zien een gezonde vraag naar Fokkers”, zegt Peter van Oostrum, directeur Aircraft Remarketing bij Fokker. Hoewel het Nederlandse bedrijf de toestellen niet verhandelt zorgt het er door een uitgebreid onderhoudsprogramma wel voor dat de toestellen nog jaren mee kunnen.
De toekomst van de Fokkers in Nederland is echter kort: eind oktober voert KLM Cityhopper de laatste vluchten uit met de Fokker 70. Wel is er met Air Hollandia een nieuwe Fokker-gebruiker bij: dat bedrijf wil dit jaar met de Fokker 100 en de Boeing 737 vakantievluchten gaan uitvoeren.