SCHIPHOL - Vrachtvluchten op Schiphol worden beter beschermd dankzij de langverwachte invoering van een zogeheten local rule. Hierdoor kunnen niet-gevlogen slots, bijvoorbeeld door slecht weer of operationele redenen, opnieuw worden uitgegeven. Een kwart van deze slots zijn specifiek beschikbaar voor vrachtvliegtuigen.
Een groot voordeel voor vrachtmaatschappijen is dat ze met de local rule ruimere mogelijkheden hebben om hun schema’s aan te passen, zonder daarmee hun historische rechten op slots te verliezen. De local rule wordt per 31 augustus ingesteld.
Sinds het maximum van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol is bereikt, zitten vrachtvluchten in de verdrukking. Door strikte regelgeving over het gebruik van slots was het voor vrachtoperators moeilijker om historische rechten op slots te behouden.
Het gevolg hiervan was dat vrachtvluchten noodgedwongen werden verplaatst naar andere luchthavens. De totale hoeveelheid afgehandelde vracht op Schiphol daalde sindsdien gestaag. In het eerste kwartaal was sprake van een afname van 8,2 procent.
Transportorganisaties TLN, evofenedex en ACN dringen al geruime tijd aan op de invoering van de local rule om de positie van vrachtvluchten op Schiphol te verbeteren. Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt nu in een brief aan de Tweede Kamer geen juridische bezwaren te zien en de slotcoördinator heeft laten weten dat local rule uitvoerbaar is.
Positief signaal
“Deze local rule is niet dé oplossing voor het tekort aan slots voor onder andere vrachtvliegtuigen op Schiphol”, zegt Maarten van As, managing director ACN. “De vraag is nog steeds groter dan het aanbod. Maar de minister en Airport Coordination Netherlands geven hiermee wel een positief signaal af aan de luchtvrachtsector die vraagt om duidelijkheid.”
“De goedgekeurde regeling laat zien dat onze zorgen serieus worden genomen en de toegevoegde waarde van vrachtvluchten voor de Nederlandse economie worden onderschreven”, zegt Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van Evofenedex.
Hij vervolgt: “Vrachtvluchten zijn een cruciaal onderdeel voor de exportkansen van Nederlandse bedrijven actief in de high tech, farmaceutische en bloemensector. Daarnaast is het een belangrijke pijler onder het vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven en de import van hun goederen.”