MIRAMAR - Ultralagekostenmaatschappij Spirit Airlines laat weten dat het annuleren van 2.826 vluchten in de afgelopen weken 50 miljoen dollar aan omzet heeft gekost en de airline. Daarom worden er vanaf heden standaard minder vluchten uitgevoerd.
De airline meldt dat de ‘service-meltdown’ die eind juli begon, samen met de stijging van het aantal coronagevallen in de VS, zorgt voor verminderde vraag. Spirit zal daarom het aantal vluchten reduceren - iets dat ze zelf omschrijft als ‘tactische schemareducties’ - voor de rest van het lopende kwartaal.
Door de annuleringen schat Spirit in het derde kwartaal tussen de 885 en 955 miljoen Amerikaanse dollars om te zetten, zo’n 4 tot 11 procent minder dan gedurende hetzelfde kwartaal in het pre-pandemische jaar 2019.
Spirit zegt dat het herstel van de recente IT-crisis de maatschappij op kosten heeft gejaagd; zo zijn gestrande passagiers op vluchten van andere airlines gezet of zijn er hotels voor hen betaald. Ook overuren zijn duur, waardoor de kosten dit kwartaal boven een miljard dollar zullen uitkomen: een toename van 20 procent ten opzichte van 2019.
“We geloven niet dat we structurele problemen hebben”, meldt Spirit-baas Ted Christie. “Het was een opeenstapeling van incidenten.” Hij voegde daaraan toe dat Spirit heeft geïnvesteerd “om een van de meest betrouwbare Amerikaanse airlines zijn.” De afgelopen jaren was de staat van dienst van Spirit inderdaad in orde, qua on-time arrivals.
Wel wordt Spirit al jarenlang geplaagd door veel klantenklachten. In 2019 kreeg het de meeste klachten van de zestien airlines die zich laten meten door het Amerikaanse ministerie van Transport. Afgelopen jaar eindigde Spirit als twaalfde van de zestien.