LONDEN - British Airways ziet af van het plan om een dochtermaatschappij op te richten, die tegen lagere kosten short- en mediumhaul-vluchten vanaf Londen Gatwick zou gaan uitvoeren. De luchtvaartmaatschappij kan het niet met pilotenbond BALPA eens worden over hoeveel minder de piloten gaan verdienen dan bij het moederbedrijf, zo melden Britse media.
Sinds het begin van de coronacrisis voert British Airways geen short- en mediumhaul-vluchten meer uit vanaf Gatwick. BA wilde die vluchten volgend jaar zomer hervatten. Niet ‘zelf’, maar met een nieuwe dochtermaatschappij met lagere kostenbasis, omdat de operatie op Gatwick al vóór corona verliesgevend was. Op deze Londense luchthaven is veel concurrentie van prijsvechters als EasyJet.
De nieuwe luchtvaartmaatschappij zou volgend jaar van start gaan met zeventien Airbus A320’s, en later verder uitbreiden. Het had geen volledig zelfstandig merk moeten worden, maar meer een soort Iberia Express, het lagekosten-dochterbedrijf van zustermaatschappij Iberia. Voorwaarde voor de oprichting was wel dat de bonden akkoord zouden gaan met lage salarissen.
Pilotenbond BALPA wil echter niet akkoord gaan met de arbeidsvoorwaarden die British Airways voorstelt, zo blijkt nu. BALPA vindt de arbeidsvoorwaarden te sterk uitgekleed. Daarom zegt British Airways dat het plan niet doorgaat. Of dit ook echt zo is, of dat het onderhandelingstactiek is om BALPA onder druk te zetten, moet de tijd uitwijzen.
"Na vele jaren geld te hebben verloren op Europese vluchten vanaf de luchthaven, waren we duidelijk dat we, nu we uit de pandemie komen, een plan nodig hebben om [de operatie op] Gatwick winstgevend en concurrerend te maken”, aldus een woordvoerder van British Airways tegen Sky News. De luchtvaartmaatschappij zegt erg “teleurgesteld” te zijn dat het niet doorgaat.
Volgens British Airways vervallen nu ook de plannen om weer short- en mediumhaul vanaf Gatwick te gaan vliegen, op een paar binnenlandse routes na.
Pilotensalarissen
Uit de gesprekken met pilotenvakbond BALPA bleek dat het basissalaris voor beginnende gezagvoerders 73.000 pond moest worden bij de nieuwe dochtermaatschappij. Daarnaast zouden ze 30 pond per vlieguur krijgen, waarmee het totaal op basis van 800 vlieguren per jaar uit zou komen op 97.000 pond (113.000 euro). Wat een copiloot zou verdienen, is niet uitgelekt.
Na twaalf jaar moest een gezagvoerder bij de nieuwe maatschappij 114.000 pond verdienen (133.000 euro) op basis van 800 vlieguren per jaar. Daarmee zou het salaris van zowel beginnende als ervaren gezagvoerders lager zijn dan bij concurrent EasyJet. Daar verdienen ze 108.000 tot 148.000 pond, plus een toeslag van 34 pond per sector.