KUALA LUMPUR – Malaysia Airlines Group (MAG) heeft haar verlies vorig jaar aanzienlijk weten te verminderen. Het moederbedrijf van Malaysia Airlines Berhad noteerde een verlies na belastingen van 344 miljoen ringgit (71 miljoen euro) tegen 1,7 miljard ringgit in 2022. Het vierde kwartaal was zelfs het beste van de afgelopen twee decennia.
MAG boekte over het gehele jaar een winst uit bedrijfsvoering van 556 miljoen ringit. Malaysia Airlines vervoerde 9,9 miljoen passagiers, een forse toename vergeleken met de 1,7 miljoen een jaar eerder. De bezettingsgraad kwam op 75 procent.
In het laatste kwartaal van 2022 profiteerde de maatschappij van een sterke vraag en hogere inkomsten uit zowel passagierstickets en vracht, al presteerde cargo wel zwakker. De winst na belastingen kwam in Q4 uit op 1,1 miljard ringgit. Malaysia Airlines heeft nu twee kwartalen met winst afgesloten en speelde met het operationeel resultaat quitte. De bezettingsgraad was in het kwartaal 81 procent.
Het moederbedrijf is goed te spreken over de financiële resultaten, maar minder over de gedaalde klanttevredenheid. De Net Promotor Score ging van 54 naar 31 punten en de Customer Satisfaction Index van 84 naar 79 procent. Malaysia Airlines wijt dit vooral aan het grotere aantal vluchten dat te laat vertrok. De On Time Performance moet dit jaar dan ook flink verbeteren, zo wil de maatschappij.
De vooruitzichten voor 2023 zijn goed. Vooral de heropening van de Chinese markt biedt kansen. Malaysia Airlines verwacht de capaciteit naar China en Noord-Azië aan het einde van het eerste halfjaar volledig te hebben hersteld.
Vanaf het derde kwartaal rekent Malaysia op de komst van de eerste vier Boeing MAX 8’en, waarvan het er via Air Lease Corporation (ALC) 25 heeft geleaset. Vorig jaar hebben 8 737-800’s een make over van de cabine gehad en lichtere stoelen gekregen.