De Airbus A340-600 die Surinam Airways (de SLM) wetleast van het Duitse Universal Sky Carrier, is zondagavond na ruim een week weer in gebruik genomen. Hoewel het toestel eerst nog moest terugkeren naar Schiphol vanwege een technisch probleem, lukte het later op de avond - met vijf uur vertraging - alsnog om echt richting Paramaribo te vertrekken.
Ruim een week geleden reed er een scanwagen van de douane tegen de Airbus op Schiphol, waarna die defect aan de grond stond. Daardoor moest de SLM een vervangende Boeing 777-200ER van Privilege Style huren voor de vluchtuitvoering tussen Nederland en Suriname. Sinds de maatschappij geen ‘eigen’ widebody meer heeft is ze afhankelijk van wetleasetoestellen.
Hoewel de inzet van de A340-600 niet zonder problemen verloopt - de eerste vlucht voor de SLM, medio september, was ook al meer dan 24 uur vertraagd - is het voor luchtvaartliefhebbers een feestje. De enorme Airbus is tegenwoordig zeer zeldzaam, zowel op Schiphol als wereldwijd. Na de Boeing 747-8 is het nog altijd het langste passagiersvliegtuig ter wereld.
De enige grote westerse maatschappij die er nog mee vliegt is Lufthansa. Maar ook de Duitsers nemen er volgend jaar afscheid van. Verder wordt de A340-600 onder andere nog in Iran en door wat kleine chartermaatschappijen ingezet. Andere gebruikers hebben het toch al niet erg populaire toestel vervangen door zuinigere, tweemotorige vliegtuigen.
SLM-vlucht PY993 moest zondag terugkeren naar Schiphol na een 'technische melding', zo bevestigde een woordvoerder tegenover Starnieuws. Hij zei er niet bij wat er precies aan de hand was, maar volgens een bron van de eveneens Surinaamse nieuwssite Waterkant ging het om een probleem met de cabinedruk. Een paar uur later kon de Airbus A340 alsnog richting Paramaribo vertrekken.