De onzichtbare motor

Petra Kok
16 augustus 2025

Vraag een willekeurige passagier wie er allemaal betrokken zijn bij hun vlucht, en je krijgt antwoorden als: piloot, cabine crew, misschien zelfs de afhandelaar die hun boardingpass scant. Maar zelden hoor je: “de techneuten van Engineering & Maintenance.” Eigenlijk zijn zij het best bewaarde geheim van een veilige vlucht. Voor de passagiers dan. Want wij weten natuurlijk al langer dat zij een van de allerbelangrijkste schakels zijn. En stiekem ook best wel cool.

extra add 1ste alinea: 
1

Terwijl de zon opkomt boven de apron, zijn deze collega’s al bezig met A-checks, defectmeldingen, en voorbereidingen voor de volgende vlucht. Zij kennen onze Boeings 737 MAX en 787 van binnen en buiten, weten precies welke hydraulic line gevoelig is voor slijtage en welke sensor bij een koude start net dat beetje extra aandacht nodig heeft.

Wat deze afdeling zo bijzonder maakt? De mensen: engineers en planners met een passie voor techniek en een neus voor veiligheid. Ze werken op het platform, op buitenstations, in de nacht en in weer en wind. Hun werk is geen routine, maar een puzzel van compliance, efficiëntie en creativiteit. Want een vliegtuig is geen bus: elk klein lampje dat oplicht vraagt om een oplossing die voldoet aan regelgeving én comfort voor de passagiers.

Toch blijft hun werk vaak onzichtbaar. Geen applaus van vakantiegangers bij aankomst, geen instagram posts van reizigers. Daarom vind ik het des te leuker om hen in de spotlights te zetten. Zoals in de laatste aflevering van het afgelopen seizoen van de enorm populaire serie ‘Schiphol Airport’. Nu vergde dat wel enige overtuigingskracht zal ik bekennen. Want hoe passievol ze ook zijn over hun vak, ze zijn wars van sterallures en die schijnwerpers hoeven niet. Maar als dat TV-optreden ook maar enkele jongelui overhaalt om dit mooie vak ook te kiezen, dan is het enthousiasme gewekt.

Helaas heb ik nooit veel over techniek geleerd; ik moet nog een YouTube-instructiefilmpje bekijken bij het wisselen van een plafondlamp. Ik ben stiekem heel jaloers op hun kennis en vaardigheden en sta met open mond wanneer ik een motor in 8.639 stukjes op de grond in een vast patroon zie liggen. Hoe dan weer in elkaar?! Het is magic.

Het is een prachtig vak, ik ben enorm trots op deze collega’s. En samen met hen wil ik jonge meiden en knullen inspireren om dit vak te kiezen. Ik ben denk ik al ‘te ver heen’ ben voor een carrière-switch haha, maar ik heb de mazzel dat ik regelmatig bij de E&M collega’s op bezoek mag. Heb je een dochter, zoon, neef, nicht of andere techniek liefhebber die nog wel in die carrière kan stappen en een kijkje wil nemen bij de meest coole collega’s? Laat het me weten.

Het is niet de meest zichtbare afdeling, maar wel onmisbaar. En een beetje olie aan je handen is soms precies wat een organisatie nodig heeft om soepel en veilig te blijven draaien.

Petra Kok
Head of External Communications & Spokesperson bij TUI Nederland. 

Extra advertentie tonen: 
1
Maaike van der Windt
19 aug 2025 - 08:00
Wendy Smit
18 aug 2025 - 15:00
Petra Kok
16 aug 2025 - 10:32
Marc Litjens
12 aug 2025 - 11:30
Column Daan Lenderink
5 aug 2025 - 15:30
Column Gordon Heuckeroth
25 jul 2025 - 12:18
Column Daan Lenderink
18 jul 2025 - 08:21
Column Jan Cocheret
16 jul 2025 - 13:33
Column Walter Schut
16 jul 2025 - 13:32
Column Gordon Heuckeroth
14 jul 2025 - 11:11
Column KJ van Woerkom
28 jun 2025 - 08:58
Column Jan Cocheret
28 jun 2025 - 08:06
Column Daan Lenderink
28 jun 2025 - 08:03
Column Walter Schut
24 mei 2025 - 09:00
Column Jan Cocheret
23 mei 2025 - 10:38
Column Daan Lenderink
23 mei 2025 - 10:31
Column Gordon Heuckeroth
19 mei 2025 - 11:04
Marc Litjens
17 mei 2025 - 12:22
Marc Litjens
25 apr 2025 - 08:39
Column Jan Cocheret
18 apr 2025 - 13:44
Column Daan Lenderink
18 apr 2025 - 13:43
Kees Bikker
26 mrt 2025 - 11:37
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen