AMSTERDAM - Toekomstig eurocommissaris Neelie Kroes (VVD) heeft spijt dat ze in de jaren tachtig dwars lag bij pogingen om in Europa één systeem van luchtverkeersleiding te introduceren. Nu heeft elk land zijn eigen systeem ter controle van het luchtruim. Plannen om de Europese organisatie Eurocontrol het vliegverkeer boven de Europese Unie te laten leiden, liepen in de jaren tachtig spaak.
Kroes, destijds minister van Verkeer en Waterstaat, zegt in weekblad Elsevier van deze week: "Een kleine club in Brussel met vestigingen in het Limburgse Beek en in Duitsland wilde een meer Amerikaans systeem van luchtverkeersleiding in Europa, maar ik vond dat we dat om technische redenen niet moesten doen. Achteraf had dat toen opgepakt moeten worden. Dan hadden we nu een veel efficiënter gebruik van het luchtruim gehad."
Kroes maakt vanaf 1 november deel uit van de Europese Commissie. Ze kan volgens CDA-premier Jan Peter Balkenende rekenen op een zware economische post. Zelf rekent de VVD-politica Transport daar ook toe. Mocht zij op die portefeuille worden benoemd, dan zou Kroes zelf een poging kunnen wagen om haar fout van destijds goed te maken.
Kroes, destijds minister van Verkeer en Waterstaat, zegt in weekblad Elsevier van deze week: "Een kleine club in Brussel met vestigingen in het Limburgse Beek en in Duitsland wilde een meer Amerikaans systeem van luchtverkeersleiding in Europa, maar ik vond dat we dat om technische redenen niet moesten doen. Achteraf had dat toen opgepakt moeten worden. Dan hadden we nu een veel efficiënter gebruik van het luchtruim gehad."
Kroes maakt vanaf 1 november deel uit van de Europese Commissie. Ze kan volgens CDA-premier Jan Peter Balkenende rekenen op een zware economische post. Zelf rekent de VVD-politica Transport daar ook toe. Mocht zij op die portefeuille worden benoemd, dan zou Kroes zelf een poging kunnen wagen om haar fout van destijds goed te maken.