AMSTELVEEN - KLM Nederland is een nieuwe advertentiecampagne gestart. De advertenties, die in diverse Nederlandse magazines te zien zijn, richten zich in eerste instantie op de kernwaarden van KLM in de Nederlandse markt, te weten het wereldwijde netwerk, de Nederlandse identiteit en de serviceverlening.
Later zal ook over specifieke service-elementen als self-service check-in en lounges gecommuniceerd worden. De verschillende onderwerpen zullen in deze advertenties niet worden weergegeven door de traditionele KLM-zwaan, maar door zwartwitfoto’s met een korte tekst.
De zwaan verdwijnt overigens niet uit beeld in Nederland. In andere campagnes en in communicatie met reisagenten zal de zwaan een prominente rol blijven vervullen.
Boze tongen beweren, dat na dit najaar aangekondigde overname van de KLM door Air France de France de Franse haan al wel erg snel koning kraait. Zodra de concurrentieautoriteiten in Brussel en de VS toestemming hebben gegeven voor de overname zullen in de nieuwe campagne ook de banden met de Franse maatschappij worden benadrukt, liet de KLM leiding weten aan luchtvaartredacteur Arnold Burlage van De Telegraaf
Erik Varwijk, de directeur van KLM Nederland noemt in het reclamevakblad Adformatie degradatie het juiste woord voor het verdwijnen van de zwaan als hoofdrolspeler in de KLM reclame. “Na een jaar of tien zien we de beperkingen van de zwaan. We willen de specifieke merk- en producteigenschappen van KLM meer naar voren laten komen en dat kan met de zwaan onvoldoende” , probeert hij uit te leggen.
In de nieuwe campagne wil de KLM, volgens de KLM directeur, nadrukkelijk “duidelijk maken dat we gewoon KLM zijn en blijven, dat we Nederlands zijn en dat zefls onder Frans Nederlands management zullen blijven”. Zo zullen de routes, het feit dat Nederlands wordt gesproken en het thuisgevoel nu extra worden onderstreept. Een geruststellingscampagne wil Varwijk het niet noemen. “Ik vind het meer een bevestigingscampagne”, zegt hij in Adformatie.
De KLM directeur meent dat de zwaan zijn eigen succes is ontstegen. “We willen zelf iets meer in het spotlicht gaan staan in plaats van de zwaan. Maar omdat hij zo ingeburgerd is, willen we hem niet kwijt en duikt hij regelmatig op als vriendelijk extra logo”, zegt hij ter geruststelling.
Later zal ook over specifieke service-elementen als self-service check-in en lounges gecommuniceerd worden. De verschillende onderwerpen zullen in deze advertenties niet worden weergegeven door de traditionele KLM-zwaan, maar door zwartwitfoto’s met een korte tekst.
De zwaan verdwijnt overigens niet uit beeld in Nederland. In andere campagnes en in communicatie met reisagenten zal de zwaan een prominente rol blijven vervullen.
Boze tongen beweren, dat na dit najaar aangekondigde overname van de KLM door Air France de France de Franse haan al wel erg snel koning kraait. Zodra de concurrentieautoriteiten in Brussel en de VS toestemming hebben gegeven voor de overname zullen in de nieuwe campagne ook de banden met de Franse maatschappij worden benadrukt, liet de KLM leiding weten aan luchtvaartredacteur Arnold Burlage van De Telegraaf
Erik Varwijk, de directeur van KLM Nederland noemt in het reclamevakblad Adformatie degradatie het juiste woord voor het verdwijnen van de zwaan als hoofdrolspeler in de KLM reclame. “Na een jaar of tien zien we de beperkingen van de zwaan. We willen de specifieke merk- en producteigenschappen van KLM meer naar voren laten komen en dat kan met de zwaan onvoldoende” , probeert hij uit te leggen.
In de nieuwe campagne wil de KLM, volgens de KLM directeur, nadrukkelijk “duidelijk maken dat we gewoon KLM zijn en blijven, dat we Nederlands zijn en dat zefls onder Frans Nederlands management zullen blijven”. Zo zullen de routes, het feit dat Nederlands wordt gesproken en het thuisgevoel nu extra worden onderstreept. Een geruststellingscampagne wil Varwijk het niet noemen. “Ik vind het meer een bevestigingscampagne”, zegt hij in Adformatie.
De KLM directeur meent dat de zwaan zijn eigen succes is ontstegen. “We willen zelf iets meer in het spotlicht gaan staan in plaats van de zwaan. Maar omdat hij zo ingeburgerd is, willen we hem niet kwijt en duikt hij regelmatig op als vriendelijk extra logo”, zegt hij ter geruststelling.