SCHIPHOL - Luchtvaartjournalist Arnold Burlage van De Telegraaf heeft als eerst een groot interview gehad met Jean Cyril Spinetta, de topman van Air France, dat op het punt staat de KLM in te lijven. Het gesprek ging vooral over de gevoeligheden in Nederland rond het verlies van de Koninklijke. "Te gek voor woorden om te vrezen, dat de KLM met de fusie uiteindelijk zal verdwijnen", zegt hij vandaag in de Financiële Telegraaf.
"De naam KLM staat voor pionierswerk en ervaring, een begrip van een onschatbare waarde. Het zou kapitaalvernietiging betekenen als we de KLM in Air France zouden laten verdwijnen. De eerste decennia is dat zeker niet het geval", vult de Air France chef nog eens met extra klem aan.
De hoogste baas van de Franse luchtvaartmaatschappij roemt in de Financiële Telegraaf de belangrijkste voordelen van wat de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld moet worden: eenheid in verscheidenheid. "We beschikken over twee netwerken, die naadloos op elkaar aansluiten, zonder noemenswaardige overlappingen."
"Het voordeel van twee luchthaven knooppunten, Parijs en Schiphol, is van minstens even grote waarde. We kunnen daardoor via twee 'hubs' opereren. Een passagier uit Marseille kan via Parijs naar Peking reizen en terug op een tijdstip dat het best schikt, bijvoorbeeld via Amsterdam, weer naar Marseille. De passagiers krijgen enorm veel meer mogelijkheden."
Navolging
Spinetta weet ook zeker dat het voorbeeld navolging zal krijgen: "Het is een ontwikkeling, die ook bij andere maatschappijen niet uit kan blijven. Consolidatie, waarbij we in Europa anders moeten omgaan met onze nationale gevoelens, is noodzaak. Het is nu eenmaal een onmiskenbaar een feit dat we te maken hebben met een gezamenlijke markt. Dan zullen we ook bereid moeten zijn om onze organisaties daarop aan te passen."
De Air France chef meent dat veranderingen niet gepaard hoeven te gaan met het opzij zetten van nationale gevoelens. Hij zegt tegenover Arnold Burlage, die hem in de VIP kamer op Schiphol ontmoette: "We kunnen onze identiteit behouden en toch nieuwe nationale gevoelens opbouwen als onderdeel van Europa. Airbus noem ik altijd als voorbeeld. Duitsland, Spanje, Frankrijk en Engeland, alle deelnemers in die luchtvaartindustrie herkennen zichzelf toch ook in die feitelijk Europese onderneming. Zo zal het met Air France en KLM ook moeten worden. Europa is de toekomst, Europese bedrijven dus ook."
Achterdocht overwinnen
Laat niemand denken dat Frankrijk met de inlijving van de KLM streeft naar de luchtvaarthegemonie in Europa, leidt Arnold Burlage af uit de woorden van de Air France topman. Spinetta in het gesprek met de luchtvaartjournalist: "Het is een ontwikkeling voor beide landen om trots op te zijn. De achterdocht zullen we de komende tijd moeten overwinnen, ook bij het personeel van beide maatschappijen, door het winnen van vertrouwen in de nieuwe onderneming."
Toch wordt ook op basis van praktijkervaringen gewaarschuwd voor de cultuurverschillen tussen Franse en Nederlandse ondernemingen, voert Arnold Burlage aan. Voor de Air France-chef geen punt. "Natuurlijk zijn er ook cultuurverschillen. Maar die moeten we niet willen slechten. Verschillen zijn zelfs van grote waarde, die moeten we voor een vruchtbare samenwerking van elkaar respecteren. Dat lukt alleen met het opbouwen van wederzijds vertrouwen. Daar zal de nadruk op moeten liggen."
"De naam KLM staat voor pionierswerk en ervaring, een begrip van een onschatbare waarde. Het zou kapitaalvernietiging betekenen als we de KLM in Air France zouden laten verdwijnen. De eerste decennia is dat zeker niet het geval", vult de Air France chef nog eens met extra klem aan.
De hoogste baas van de Franse luchtvaartmaatschappij roemt in de Financiële Telegraaf de belangrijkste voordelen van wat de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld moet worden: eenheid in verscheidenheid. "We beschikken over twee netwerken, die naadloos op elkaar aansluiten, zonder noemenswaardige overlappingen."
"Het voordeel van twee luchthaven knooppunten, Parijs en Schiphol, is van minstens even grote waarde. We kunnen daardoor via twee 'hubs' opereren. Een passagier uit Marseille kan via Parijs naar Peking reizen en terug op een tijdstip dat het best schikt, bijvoorbeeld via Amsterdam, weer naar Marseille. De passagiers krijgen enorm veel meer mogelijkheden."
Navolging
Spinetta weet ook zeker dat het voorbeeld navolging zal krijgen: "Het is een ontwikkeling, die ook bij andere maatschappijen niet uit kan blijven. Consolidatie, waarbij we in Europa anders moeten omgaan met onze nationale gevoelens, is noodzaak. Het is nu eenmaal een onmiskenbaar een feit dat we te maken hebben met een gezamenlijke markt. Dan zullen we ook bereid moeten zijn om onze organisaties daarop aan te passen."
De Air France chef meent dat veranderingen niet gepaard hoeven te gaan met het opzij zetten van nationale gevoelens. Hij zegt tegenover Arnold Burlage, die hem in de VIP kamer op Schiphol ontmoette: "We kunnen onze identiteit behouden en toch nieuwe nationale gevoelens opbouwen als onderdeel van Europa. Airbus noem ik altijd als voorbeeld. Duitsland, Spanje, Frankrijk en Engeland, alle deelnemers in die luchtvaartindustrie herkennen zichzelf toch ook in die feitelijk Europese onderneming. Zo zal het met Air France en KLM ook moeten worden. Europa is de toekomst, Europese bedrijven dus ook."
Achterdocht overwinnen
Laat niemand denken dat Frankrijk met de inlijving van de KLM streeft naar de luchtvaarthegemonie in Europa, leidt Arnold Burlage af uit de woorden van de Air France topman. Spinetta in het gesprek met de luchtvaartjournalist: "Het is een ontwikkeling voor beide landen om trots op te zijn. De achterdocht zullen we de komende tijd moeten overwinnen, ook bij het personeel van beide maatschappijen, door het winnen van vertrouwen in de nieuwe onderneming."
Toch wordt ook op basis van praktijkervaringen gewaarschuwd voor de cultuurverschillen tussen Franse en Nederlandse ondernemingen, voert Arnold Burlage aan. Voor de Air France-chef geen punt. "Natuurlijk zijn er ook cultuurverschillen. Maar die moeten we niet willen slechten. Verschillen zijn zelfs van grote waarde, die moeten we voor een vruchtbare samenwerking van elkaar respecteren. Dat lukt alleen met het opbouwen van wederzijds vertrouwen. Daar zal de nadruk op moeten liggen."