TOULOUSE - Dinsdag (18 januari) is rond het middaguur het prototype van de nieuwe Airbus A380 officieel gepresenteerd. In aanwezigheid van bijna vijfduizend genodigden onthulden vier kinderen - ‘de toekomst’ - het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. De onthulling werd voorafgegaan door een ‘filosofische’ theatershow met dans, muziek en licht.
De onthulling werd bijgewoond door de regeringshoofden van Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en de CEO’s van alle veertien luchtvaartmaatschappijen die de A380 tot op heden hebben besteld. Nadat de kinderen de A380 onthulden stond het toestel in een blauw schijnsel te schitteren in de Jean-Luc Lagardere assemblagehal in Blagnac, vlakbij Toulouse. Later is het prototype, gespoten in de nieuwe lichtblauwe huisstijl van Airbus, gedoopt.
Airbus-president Noël Forgeard, de Franse president Jacques Chirac, de Duitse bondskanselier Gerhard Schröder en de premiers Tony Blair (Verenigd Koninkrijk) en José Luis Rodríguez Zapatero (Spanje) spraken het publiek toe. Schröder sprak over 'een grote dag voor Europa en de Europese luchtvaartindustrie'. Het algemeen gevoel dat heerst is dat Airbus zich met dit toestel pas ècht kan meten met Boeing, dat met de 747 een 35-jarig monopolie had.
De onthulling werd bijgewoond door de regeringshoofden van Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en de CEO’s van alle veertien luchtvaartmaatschappijen die de A380 tot op heden hebben besteld. Nadat de kinderen de A380 onthulden stond het toestel in een blauw schijnsel te schitteren in de Jean-Luc Lagardere assemblagehal in Blagnac, vlakbij Toulouse. Later is het prototype, gespoten in de nieuwe lichtblauwe huisstijl van Airbus, gedoopt.
Airbus-president Noël Forgeard, de Franse president Jacques Chirac, de Duitse bondskanselier Gerhard Schröder en de premiers Tony Blair (Verenigd Koninkrijk) en José Luis Rodríguez Zapatero (Spanje) spraken het publiek toe. Schröder sprak over 'een grote dag voor Europa en de Europese luchtvaartindustrie'. Het algemeen gevoel dat heerst is dat Airbus zich met dit toestel pas ècht kan meten met Boeing, dat met de 747 een 35-jarig monopolie had.