SCHIPHOL - Prijsvechters zullen in de toekomst meer moeten gaan samenwerken om op de markt te kunnen overleven. Door de steeds kleiner wordende marges in de low cost sector is samenwerking onafwendbaar, zo stelt Onno van den Brink, CEO van transavia.com, in een gesprek met Luchtvaartnieuws
Volgens Van den Brink moet de low cost markt worden verdeeld onder steeds meer prijsvechters. Daardoor worden de marges minimaal en moeten maatschappijen meer gaan samenwerken. “Prijsvechters als easyJet en Ryanair zullen nog niet wakker liggen van wat minder opbrengst op bepaalde routes, maar voor kleinere maatschappijen is samenwerking noodzakelijk.” Sommige low cost maatschappijen werken al samen, zoals Air Berlin en NIKI.
“Indertijd zijn KLM en Northwest al een intensieve samenwerking aangegaan op de transatlantische vluchten. In plaats van elkaar tot op het bot te beconcurreren sloten ze de handen ineen en wisten ze van die samenwerking een succesverhaal te maken.” Een dergelijke ontwikkeling staat volgens de transavia.com-topman ook in de low cost markt te gebeuren.
Volgens Van den Brink kunnen low cost maatschappijen op verschillende vlakken gaan samenwerken. “Je kunt denken aan het gezamenlijk uitvoeren van diensten op codeshare basis, maar ook aan het gezamenlijk contracten sluiten met cateraars of afhandelaars op luchthavens.”
Op welke termijn de low cost industrie zich moet gaan consolideren weet Van den Brink niet, maar dat het in de nabije toekomst aan de orde is, dat is welhaast zeker. Of transavia.com zich in de toekomst aan een samenwerking met een andere prijsvechter waagt moet de toekomst uitwijzen.
Binnenkort verschijnt op Luchtvaartnieuws het eerste deel van een serie over low cost maatschappijen in de Benelux. In het weekend van 1 en 2 april zal het eerste deel van deze serie te lezen zijn. In dit eerste artikel wordt transavia.com uitgebreid belicht.
Volgens Van den Brink moet de low cost markt worden verdeeld onder steeds meer prijsvechters. Daardoor worden de marges minimaal en moeten maatschappijen meer gaan samenwerken. “Prijsvechters als easyJet en Ryanair zullen nog niet wakker liggen van wat minder opbrengst op bepaalde routes, maar voor kleinere maatschappijen is samenwerking noodzakelijk.” Sommige low cost maatschappijen werken al samen, zoals Air Berlin en NIKI.
“Indertijd zijn KLM en Northwest al een intensieve samenwerking aangegaan op de transatlantische vluchten. In plaats van elkaar tot op het bot te beconcurreren sloten ze de handen ineen en wisten ze van die samenwerking een succesverhaal te maken.” Een dergelijke ontwikkeling staat volgens de transavia.com-topman ook in de low cost markt te gebeuren.
Volgens Van den Brink kunnen low cost maatschappijen op verschillende vlakken gaan samenwerken. “Je kunt denken aan het gezamenlijk uitvoeren van diensten op codeshare basis, maar ook aan het gezamenlijk contracten sluiten met cateraars of afhandelaars op luchthavens.”
Op welke termijn de low cost industrie zich moet gaan consolideren weet Van den Brink niet, maar dat het in de nabije toekomst aan de orde is, dat is welhaast zeker. Of transavia.com zich in de toekomst aan een samenwerking met een andere prijsvechter waagt moet de toekomst uitwijzen.
Binnenkort verschijnt op Luchtvaartnieuws het eerste deel van een serie over low cost maatschappijen in de Benelux. In het weekend van 1 en 2 april zal het eerste deel van deze serie te lezen zijn. In dit eerste artikel wordt transavia.com uitgebreid belicht.