DEN HAAG - De Consumentenbond heeft sinds zondag meer dan zestig klachten ontvangen over bedrijven die zich niet houden aan de Code Reisaanbiedingen. Dat maakte een woordvoerster van de belangenorganisatie donderdag (5 april) bekend. De Code verplicht reisaanbieders om duidelijke prijzen te publiceren inclusief ´onvermijdbare bijkomende kosten´, zoals luchthavenbelastingen en brandstof- en veiligheidstoeslagen.
De Consumentenbond, de reclamecodecommissie, de Consumentenautoriteit en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen houden de branche scherp in de gaten. Vorige week opende de Consumentenbond het meldpunt 'reislokkertjes'. Via e-mail waren er donderdag zestig klachten binnengekomen. "Daarnaast hebben we nog een aantal klachten per post ontvangen'', zei de woordvoerster van de bond.
"We gaan de klachten controleren en als blijkt dat bedrijven zich niet aan de afspraken houden, schrijven we ze aan en vragen we ze om hun reclame aan te passen. We geven de klacht ook door aan de reclamecodecommissie en de Consumentenautoriteit. Zij kunnen sancties en boetes opleggen''.
De meeste klachten hadden tot nu toe betrekking op lowcostvliegmaatschappijen. "Ryanair wordt vaak genoemd, dat bedrijf lijkt zich aan geen enkele richtlijn te conformeren'', zei de woordvoerster van de bond. "Ook hebben we meldingen gekregen over bekende praktijken, zoals het aanbieden van een negendaagse reis die in feite zeven dagen duurt.''
David Gering, commercieel directeur Benelux bij Ryanair, zegt verbaasd te zijn over de klachten. "We hanteren op de Nederlandse markt al jaren belastinginclusieve tarieven in advertenties. Onlangs zijn we door de Consumentenbond nog geprezen omdat onze tarieven zo transparant zijn", aldus Gering tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
(c) Reismedia / ANP
De Consumentenbond, de reclamecodecommissie, de Consumentenautoriteit en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen houden de branche scherp in de gaten. Vorige week opende de Consumentenbond het meldpunt 'reislokkertjes'. Via e-mail waren er donderdag zestig klachten binnengekomen. "Daarnaast hebben we nog een aantal klachten per post ontvangen'', zei de woordvoerster van de bond.
"We gaan de klachten controleren en als blijkt dat bedrijven zich niet aan de afspraken houden, schrijven we ze aan en vragen we ze om hun reclame aan te passen. We geven de klacht ook door aan de reclamecodecommissie en de Consumentenautoriteit. Zij kunnen sancties en boetes opleggen''.
De meeste klachten hadden tot nu toe betrekking op lowcostvliegmaatschappijen. "Ryanair wordt vaak genoemd, dat bedrijf lijkt zich aan geen enkele richtlijn te conformeren'', zei de woordvoerster van de bond. "Ook hebben we meldingen gekregen over bekende praktijken, zoals het aanbieden van een negendaagse reis die in feite zeven dagen duurt.''
David Gering, commercieel directeur Benelux bij Ryanair, zegt verbaasd te zijn over de klachten. "We hanteren op de Nederlandse markt al jaren belastinginclusieve tarieven in advertenties. Onlangs zijn we door de Consumentenbond nog geprezen omdat onze tarieven zo transparant zijn", aldus Gering tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
(c) Reismedia / ANP