EAGAN - Northwest Airlines heeft in het eerste kwartaal van 2007 het verlies sterk gereduceerd. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij leed een verlies van 292 miljoen dollar, een flinke verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar toen Northwest 1,1 miljard dollar in de rode cijfers belandde. Een groot deel van het verlies was te wijten aan hoge reorganisatiekosten.
De reorganisatiekosten van het onder faillissementsbescherming opererende bedrijf bedroegen 393 miljoen dollar. Als deze kosten niet worden meegerekend was zelfs sprake van een winst van honderd miljoen dollar wat betreft de eerste drie maanden van dit jaar. Het is voor het eerst sinds 1998 dat Northwest een eerste kwartaal winstgevend heeft afgesloten, wanneer de eenmalige uitgaven buiten beschouwing worden gelaten.
Northwest wil in juni de Chapter 11-status waarin het sinds september 2005 verkeert verlaten. De maatschappij hoopt er dan beter voor te staan dan ooit tevoren.
De omzet daalde in het eerste kwartaal licht met 0,6 procent naar 2,87 miljard dollar. De operationele kosten werden met acht procent teruggedrongen dankzij nieuwe arbeidsovereenkomsten en het afstoten van regionale vluchten. De brandstofkosten daalden met 5,4 procent en de arbeidskosten waren 9 procent lager.
De omzetgroei werd met name behaald op intercontinentale routes. Op transatlantische routes was zelfs sprake van een groei van 24 procent tot 272 miljoen dollar. De totale omzet uit passagiersvervoer bedroeg in het eerste kwartaal 2,2 miljard dollar.
De reorganisatiekosten van het onder faillissementsbescherming opererende bedrijf bedroegen 393 miljoen dollar. Als deze kosten niet worden meegerekend was zelfs sprake van een winst van honderd miljoen dollar wat betreft de eerste drie maanden van dit jaar. Het is voor het eerst sinds 1998 dat Northwest een eerste kwartaal winstgevend heeft afgesloten, wanneer de eenmalige uitgaven buiten beschouwing worden gelaten.
Northwest wil in juni de Chapter 11-status waarin het sinds september 2005 verkeert verlaten. De maatschappij hoopt er dan beter voor te staan dan ooit tevoren.
De omzet daalde in het eerste kwartaal licht met 0,6 procent naar 2,87 miljard dollar. De operationele kosten werden met acht procent teruggedrongen dankzij nieuwe arbeidsovereenkomsten en het afstoten van regionale vluchten. De brandstofkosten daalden met 5,4 procent en de arbeidskosten waren 9 procent lager.
De omzetgroei werd met name behaald op intercontinentale routes. Op transatlantische routes was zelfs sprake van een groei van 24 procent tot 272 miljoen dollar. De totale omzet uit passagiersvervoer bedroeg in het eerste kwartaal 2,2 miljard dollar.