DEN HAAG - Nederland is bereid mee te helpen aan de renovatie van de luchthaven van Bonaire. Dat is de uitkomst van een spoeddebat in de Tweede Kamer over de veiligheid van Flamingo Airport, meldt de Wereldomroep. Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat is er geen reden tot paniek, maar wel voor zorg. Uit onderzoek is gebleken dat Flamingo Airport nodig gerenoveerd moet worden.
Met name de start- en landingsbaan is aan een opknapbeurt toe. De totale kosten worden geschat op minstens twintig miljoen euro. De Antilliaanse regering heeft al laten weten niet te beschikken over de financiële middelen om dit te bekostigen; Nederland zal daarom bijspringen.
De minister wees erop dat hoewel de Antilliaanse regering op dit moment verantwoordelijk is voor Bonaire, de verantwoordelijkheid door staatkundige veranderingen in de toekomst bij Nederland komt te liggen.
Volgens minister Eurlings is de veiligheid niet in het geding: "Er is geen acuut gevaar, absoluut geen paniek. Wel is ons gebleken dat er sprake is van achterstallig onderhoud." Met name de start- en landingsbaan moet aangepakt worden. Vanuit Nederland wordt Bonaire aangevlogen door KLM en ArkeFly.
De Tweede Kamer uitte kritiek op de rol die Nederland tussen 2000 en 2004 heeft gespeeld bij een eerdere uitbreiding en renovatie van Flamingo Airport, meldt het Antilliaans Dagblad. De luchthaven kreeg toen een upgrade ten behoeve van de KLM, dat Bonaire ging gebruiken als tussenstop op vluchten naar Zuid-Amerika.
Volgens de meeste fracties hebben de voorgangers van Bijleveld zich alleen bekommerd om projectonderdelen die door Den Haag werden betaald. Daardoor werd de samenhang met de andere door de Antillianen zelf gefinancierde werkzaamheden uit het oog hebben verloren.
Aanleiding voor de kritiek zijn het vorig jaar verschenen rapport van de Rekenkamer en het onlangs uitgelekte rapport over tekortkomingen van de luchthaven.
Met name de start- en landingsbaan is aan een opknapbeurt toe. De totale kosten worden geschat op minstens twintig miljoen euro. De Antilliaanse regering heeft al laten weten niet te beschikken over de financiële middelen om dit te bekostigen; Nederland zal daarom bijspringen.
De minister wees erop dat hoewel de Antilliaanse regering op dit moment verantwoordelijk is voor Bonaire, de verantwoordelijkheid door staatkundige veranderingen in de toekomst bij Nederland komt te liggen.
Volgens minister Eurlings is de veiligheid niet in het geding: "Er is geen acuut gevaar, absoluut geen paniek. Wel is ons gebleken dat er sprake is van achterstallig onderhoud." Met name de start- en landingsbaan moet aangepakt worden. Vanuit Nederland wordt Bonaire aangevlogen door KLM en ArkeFly.
De Tweede Kamer uitte kritiek op de rol die Nederland tussen 2000 en 2004 heeft gespeeld bij een eerdere uitbreiding en renovatie van Flamingo Airport, meldt het Antilliaans Dagblad. De luchthaven kreeg toen een upgrade ten behoeve van de KLM, dat Bonaire ging gebruiken als tussenstop op vluchten naar Zuid-Amerika.
Volgens de meeste fracties hebben de voorgangers van Bijleveld zich alleen bekommerd om projectonderdelen die door Den Haag werden betaald. Daardoor werd de samenhang met de andere door de Antillianen zelf gefinancierde werkzaamheden uit het oog hebben verloren.
Aanleiding voor de kritiek zijn het vorig jaar verschenen rapport van de Rekenkamer en het onlangs uitgelekte rapport over tekortkomingen van de luchthaven.